Vragen over LHBT-acceptatie en Coming-out Dag

De fractie van de VVD Gilze en Rijen vindt het belangrijk dat iedereen gelijkwaardig behandeld wordt. Vandaag dinsdag 17 mei 2016 is het de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie. Een dag waarin internationaal aandacht wordt gegeven aan de negatieve reacties die LHBT-personen helaas ook vandaag de dag nog ondervinden wanneer zij openlijk uitkomen voor hun geaardheid.

Op  dinsdag 11 oktober aanstaande is het Coming-out Dag. Dit is een dag die juist laat zien dat in Nederland iedereen gelijk behandeld moet worden, ongeacht iemands geaardheid.. In veel gemeenten wordt hier aandacht aan besteedt, bijvoorbeeld door de regenboogvlag te hijsen bij het Gemeentehuis als teken dat iedere inwoner van de gemeente, ongeacht geaardheid, volop deel uitmaakt van onze samenleving. De regenboogvlag is immers uitgegroeid tot een internationaal symbool van tolerantie. Het is daarmee een sterk signaal wanneer deze vlag voor tolerantie zichtbaar is bij het Gemeentehuis.  In Gilze en Rijen gebeurt dit tot op heden niet.

Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college van B&W.

1. Bent u bekend met de jaarlijkse Coming-Out Dag op 11 oktober?
  2. Bent u bereid om jaarlijks op 11 oktober de regenboogvlag te laten hijsen bij het gemeentehuis om te laten zien dat in Gilze en Rijen iedereen zichzelf mag zijn? Zo nee, waarom niet?
  3. Welk beleid voert u in onze gemeente om positief bij te dragen aan LHBT-acceptatie in onze gemeente, bijvoorbeeld in het onderwijs en de zorg?
  4. Bent u bereid om in overleg met belangenorganisaties zoals het COC en met maatschappelijke partners in kaart te brengen of en zo ja welke knelpunten er zijn voor LHBT-personen in de gemeente Gilze en Rijen en de resultaten hiervan met de raad te bespreken?

Wij zien de beantwoording van deze vragen met belangstelling tegemoet.

Namens de fractie van de VVD Gilze en Rijen,

David Vermorken,raadslid