Kruising Stationsstraat - Constance Gerlingsstraat wordt aangepakt

De kruising Stationsstraat - Constance Gerlingsstraat wordt aangepakt. De VVD Gilze en Rijen heeft hier de afgelopen jaren hard voor gestreden. Begin 2017 wordt het kruispunt anders ingericht.

De VVD Gilze en Rijen wil een snelle aanpak van het kruispunt Stationsstraat – Constance Gerlingsstraat. Vorig jaar hebben we daarvoor een voorstel ingediend dat bijna unaniem aangenomen werd in de raad. Sindsdien zijn er twee rapporten van Accent Adviseurs verschenen en nog een aanvullend rapportje over onze suggestie voor eenrichtingsverkeer. De laatste oplossing is in onze ogen niet serieus opgepakt. Wij denken we nog steeds een gedeeltelijke eenrichtingsvariant een goede oplossing zou zijn. Maar uiteindelijk zijn er drie varianten uitgewerkt, waarbij er twee overbleven om daadwerkelijk te kiezen. Raadslid David Vermorken daarover: “De keuze van een goede nieuwe inrichting was niet eenvoudig. In variant 1 wordt de Spoorlaan Noord verlegd, zodat deze haaks op de Stationsstraat aan zal sluiten. Het doorgaande verkeer tussen Oost en West wordt hier benadrukt. In variant 3 komt er op het kruispunt een plateau. Dit remt de snelheid van al het naderende verkeer.”

“Beide varianten zorgen voor een kruispunt dat veiliger is dan wat er nu ligt. En wat ons betreft is het belangrijk dat dit kruispunt ook snel veiliger wordt”, vervolgt raadslid David Vermorken. “We hebben geprobeerd de rest van de raad te overtuigen om voor variant 3 te kiezen. Die sluit het beste aan op de ontwikkelingen die we hebben rondom het spoor, rondom het centrum en de verkeersvisie die we eerder dit jaar hebben afgesproken met elkaar. Helaas steunde alleen de PvdA dit voorstel. Maar we zijn blij dat na ruim twee jaar er eindelijk een nieuwe inrichting komt voor dit gevaarlijke kruispunt. “