Voorstel voor nieuw afvalbeleid kan bij vuilnis

De VVD Gilze en Rijen wil dat wethouder Zwarts (Gemeentebelang) haar huiswerk over doet en met een beter voorstel voor nieuw afvalbeleid komt. Fractievoorzitter Hans Rutten: “Toen de wethouder begon met het opstellen van een nieuw afvalbeleid hebben we als VVD enkele randvoorwaarden meegegeven. Zo willen we dat er voldoende aandacht is voor inwoners die in een appartement wonen en voor grote gezinnen.” In het voorstel die wethouder Zwarts nu doet, is dit niet goed uitgewerkt.

Zo gaan bewoners van appartementen straks ook per vuilniszak betalen, terwijl bijvoorbeeld GFT-afval niet apart aangeboden kan worden. Dat is oneerlijk. In een van de scenario’s staan er straks vier containers voor de deur. Daarbij wordt het restafval nog maar eens in de vier weken opgehaald en wordt dit een kleine container. In de andere optie staan er ondergrondse wijkcontainers op maximaal 300 meter afstand. Wij willen graag dat de wethouder ook kleinere afstanden onderzoekt op haalbaarheid en betaalbaarheid. Maar dat is nog niet gedaan.

Daarnaast vinden wij het als VVD Gilze en Rijen belangrijk dat alle inwoners betrokken zijn bij besluitvorming. Zeker als het over afvalinzameling gaat. Dat is een belangrijk deel van wat de gemeente doet en moet gewoon goed geregeld zijn. Maar tot op heden heeft de wethouder nog geen enkele keer met de inwoners overlegd. Dat moet anders. Fractievoorzitter Hans Rutten: “Daarom zeggen wij tegen wethouder Zwarts: ‘Organiseer eerst enkele bijeenkomsten, en kom dan met een voorstel.’ Tot die tijd kan dit voorstel wat ons betreft bij het afval.”