Meer veiligheid en meer inspraak onze prioriteiten voor 2016

Tijdens de algemene beschouwingen heeft de VVD gepleit voor meer inspraak van de mensen uit Gilze, Rijen, Hulten en Molenschot. Ook hebben we voorstellen ingediend om onze vier dorpen veiliger te maken.

Criminaliteit en overlast
Fractievoorzitter Hans Rutten gaf aan dat drugscriminaliteit nog harder aangepakt moet worden in onze gemeente. Daarom willen we dat drugspanden sneller en langer door de gemeente gesloten mogen worden. Ook overlast kan tot een onveilig gevoel in de buurt leiden. De coalitie wil het aantal BOA’s (gemeentelijke toezichthouders) verminderen, zodat er maar één BOA overblijft. De VVD vindt dat BOA’s juist zichtbaarder moeten worden in onze straten. Wij hebben een voorstel ingediend om het aantal BOA’s te verdubbelen.

Verkeersveiligheid
Als het gaat om verkeersveiligheid, dan staat dit college lijnrecht tegenover de inwoners van Gilze, Rijen, Hulten en Molenschot. Uit onderzoek van Omroep Brabant bleek dat het kruispunt Constance Gerlingsstraat – Stationsstraat een van de meest onveilige verkeerssituaties van de provincie is. De lakse reactie van de wethouder hierop, bewijst dat deze coalitie niet wil luisteren naar de inwoners. De VVD stelt voor om dit kruispunt volgend jaar opnieuw in te richten.

Referendum
Voor de VVD is het belangrijk dat wij luisteren naar de inwoners van onze gemeente. Dat kan met aparte bijeenkomsten, maar ook door over belangrijke thema’s een lokaal referendum te organiseren. Wij zullen nog dit jaar met een initiatiefvoorstel komen om het raadgevend referendum ook in de gemeente Gilze en Rijen mogelijk te maken.

Asielzoekers
Uiteraard ging het debat ook over de opvang van asielzoekers. We zijn er trots op dat we in onze gemeente al zo lang een grote groep asielzoekers onderdak bieden en willen dat ook in de toekomst blijven doen. Maar er zijn grenzen. Wat ons betreft doen wij met 1200 asielzoekers in onze gemeente al enorm veel. Van uitbreiding van het AZC in Gilze of van crisisopvang op een andere locatie kan wat ons betreft dan ook geen sprake zijn.

Wachtlijsten sociale huurwoningen
We zullen ook moeten nadenken over de toename van statushouders (mensen met een verblijfsvergunning) die wij de komende tijd zullen moeten gaan huisvesten als gemeente. Wat ons betreft zijn daarvoor nieuwe en innovatieve oplossingen nodig. Wij willen dat het college ervoor zorgt dat onze inwoners niet langer op een wachtlijst voor een woning moeten staan door de vluchtelingencrisis.

Vragen of opmerkingen?
U kunt de volledige inbreng (in PDF-formaat) hieronder downloaden. Ook vindt u daar onze drie amenendementen (wijzigingsvoorstellen op de begroting) en onze twee moties aan. Als u nog vragen of opmerkingen heeft, kunt u uiteraard contact opnemen met onze raadsleden Hans Rutten en David Vermorken.