Goede woningen

Woningbouw, of het tekort aan woningen, is een zeer actueel thema, ook in onze gemeente. We staan met z’n allen voor de uitdaging om iedereen binnen de vier dorpen van Gilze en Rijen in iedere fase van hun leven het juiste huis te kunnen laten vinden. Er moeten voldoende mogelijkheden zijn om je huis aan te passen of om door te stromen. Op deze manier willen we huurwoningen en bereikbare koopwoningen vrijspelen voor onder andere starters.

We willen dat er voldoende nieuwe woningen gebouwd worden. Dat moet een goede mix zijn naar behoefte: We bouwen woningen waar vraag naar is en die zorgen voor een afwisselend aanbod van woningen in onze gemeente zoals vastgelegd in de woonvisie:

• We willen leeftijdsbestendige appartementen in de dorpscentra voor mensen voor wie het eigen huis te groot is.
  • We willen ruimte voor mensen die hun eigen huis willen bouwen.
  • We willen nieuwe en betaalbare woonvormen voor bijvoorbeeld ouderen en starters.
  • We zetten in op doorstroming.

Fijn wonen is wonen in een wijk waar kinderen buiten kunnen spelen, waar het groen is, waar je met de hond kunt wandelen en waar je de auto kunt parkeren. We zetten daarom in op kwalitatief goede wijken, zowel bij het herontwikkelen van bestaande locaties als bij uitbreiding. Dus meer wijken zoals het Parkdeel Gilze, Tussen de Leijen en Goudsmitt-Hof.

Woningcoöperatie Leystromen speelt een belangrijke rol als het om wonen gaat. Daarom zetten we in op scherpere prestatieafspraken met Leystromen in het belang van onze inwoners:

• Samen met Leystromen zorgen we dat de wachtlijsten niet te lang worden, onder meer door flexibel en tijdelijk te bouwen of tijdelijke bewoning in leegstaande panden toe te staan voor bijvoorbeeld spoedzoekers. Zo zorgen we ervoor dat je niet te lang hoeft te wachten op een huurwoning.
  • We willen dat Leystromen bewoners verleidt om door te stromen en zo scheefhuur te voorkomen, of door de woningen aan de bewoners te verkopen.
  • Leystromen moet een stapje sneller lopen als het gaat om het verduurzamen van het woningbezit.

De laatste 10 tot 15 jaar zijn er te weinig nieuwe woningen gebouwd. We zijn de laatste periode begonnen met het inlopen van achterstanden en gaan hier voortvarend mee door. We gaan daarbij uit van de lokale behoefte, niet van de wensen van de provincie.

We willen dat nieuwe woningen ook beschikbaar komen voor onze inwoners. Als we als gemeente de grond verkopen leggen we een zelfbewoningsplicht op. Uitzondering zijn woningen die volgens planning voor de (sociale of vrije sector) verhuur gebouwd worden.

We willen ook het verbouwen van woningen makkelijker maken. We willen bevorderen dat woningen optimaal gebruikt worden door ook het idee van kangoeroe-woningen te faciliteren. Dit zijn woningen waarin meerdere gezinnen uit een familie kunnen wonen.

We staan het splitsen van bestaande woningen in volledig zelfstandige woningen (incl. buitenruimte) toe. Op deze manier kunnen meer mensen in bestaande bebouwing een thuis vinden. Dit kan ook op de plek van leeggekomen winkel- of kantoorpanden buiten de centrumgebieden.

We bouwen naar de nieuwste inzichten: duurzaam, gasloos en met zon-geörienteerde daken.

We gebruiken de invoering van de Omgevingswet om het vergunningsstelsel te vereenvoudigen en te zorgen dat er sneller duidelijkheid is over verzoeken om te bouwen.

Arbeidsmigranten moeten door de werkgevers op een fatsoenlijke wijze gehuisvest worden. Daarom hanteren we een paar uitgangspunten:

• We brengen eerst in kaart hoeveel opvangplaatsen/woonlocaties we nu hebben, voordat we nieuwe initiatieven goedkeuren.
  • We zorgen voor opvangplaatsen voor de aantallen die dan nog lokaal nodig zijn en verwachten dit ook van onze buurgemeenten.
  • In bestaande woningen mogen niet meer dan vier arbeidsmigranten wonen.
  • Bij grootschalige locaties moet de verhuurder zorgen voor goed beheer en investeren in een veilige omgeving.
  • Grootschalige locaties passen niet (geclusterd) in woonwijken of op bedrijventerreinen.