Criminelen hard aanpakken

We vinden het normaal dat je met je handen van andermans spullen afblijft. Geweld is helemaal uit den boze. Hufters die dit verpesten pakken we hard aan. Hulpverleners en anderen die zich voor de publieke zaak inzetten horen ongestoord hun werk kunnen doen. Gemeente en politie treden hard op tegen mensen die hen bedreigen of aanvallen. Ze hebben hiervoor de bevoegdheden gekregen en die moeten ze nu ook durven inzetten.

We blijven de burgemeester steunen in het actief gebruiken van alle bevoegdheden die hij heeft en van alle mogelijkheden die tot zijn beschikking staan om de openbare orde te handhaven en overlast te bestrijden. Dat kan afhankelijk van de situatie onder andere door gebiedsverboden, groepsverboden, samenscholingsverboden, noodbevelen, noodverordeningen, preventief fouilleren, cameratoezicht, bestuurlijke op-houding en goed toezicht en goede consequente handhaving.

De politie is zichtbaar op straat. Wijkagenten die de buurt goed kennen dragen bij aan de zichtbaarheid.

De politie en de BOA’s (Buitengewoon Opsporingsambtenaren) grijpen altijd in als mensen de regels overtreden en overlast veroorzaken. We sporen raddraaiers op en pakken ze aan. Wanneer de politie ingrijpt, kan zij rekenen op onze volledige steun.

We willen dat de gemeente ook zichtbaar is bij het bestrijden van overlast. Momenteel wordt onderzoek gedaan naar de rollen en taken van de BOA’s. Hier komt ook het aantal BOA’s aan de orde. Wij willen opschalen naar het niveau dat nodig is, zodat we snel en adequaat op kunnen treden tegen overlast in de straten en buurten van onze vier dorpen. Indien mogelijk stellen we ook een BOA aan die zich richt op de jeugd.

We zien dat moderne technologie kan helpen om de veiligheid te vergroten, bijvoorbeeld door het gebruik van cameratoezicht en bodycams. Wij steunen het gebruik hiervan in onze vier dorpen.

We zorgen dat veelplegers strak gevolgd worden door de politie om criminaliteit te voorkomen en op te lossen. We willen dat belangrijke instrumenten zoals een gebiedsontzegging (dit kan ook per winkel, straat of buurt) of een last onder dwangsom worden gebruikt om overlast tegen te gaan.

We toetsen waar mogelijk bij alle vergunningsaanvragen of de aanvragers integer zijn. We maken hiervoor actief gebruik van de mogelijkheden die de wet BIBOB (bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) hiervoor geeft.

We weigeren vergunningen of trekken die in op het moment dat deze misbruikt worden voor criminele activiteiten.

We stimuleren dat er goed wordt samengewerkt tussen jongerenwerk, politie en gemeente. We willen namelijk overlast zoveel mogelijk voorkomen. We zorgen voor plekken waar jongeren kunnen samenkomen.

We stellen hangjongeren die overlast veroorzaken en hun ouders verantwoordelijk voor overlast gevend en/of crimineel gedrag.

Het is niet normaal dat schade wordt aangebracht aan eigendommen van anderen. Zo is het ook niet normaal dat schade wordt toegebracht aan de openbare ruimte. De kosten voor het herstellen van de schade, verhalen we zoveel mogelijk op de daders.