Sociale voorzieningen

We willen dat zoveel mogelijk mensen aan het werk gaan. Iedereen heeft talenten en mogelijkheden. Het is zonde als die niet gebruikt worden. De beste sociale voorziening is betaald werk. Werken moet meer opleveren dan een uitkering.

Iedereen die kan werken, werkt. We overleggen met lokale en regionale ondernemers om iedereen aan het werk te krijgen en te houden.

Wij vragen van bedrijven en ondernemers dat ze hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Bijvoorbeeld door te zorgen voor voldoende stageplaatsen en door mensen in dienst te nemen. Dat geldt zeker ook voor mensen die verder afstaan van de arbeidsmarkt. We geven zelf het goede voorbeeld, bijvoorbeeld door samen te werken met Amarant en de Diamantgroep.

Voor mensen die echt niet kunnen werken is er een vangnet: de bijstand. Als je je baan kwijtraakt, is het goed dat je een tijdelijk steuntje in de rug krijgt. Daardoor kan je snel weer aan de slag. Voor wat, hoort wat. Een tegenprestatie hoort daarbij.

We houden voor de bijzondere bijstand een norm van 110% aan.

Sommige mensen komen in de problemen doordat ze te veel schulden hebben opgebouwd, vaak zonder het zelf te beseffen. We zetten alle informatie die we hebben in om schuldenopbouw te voorkomen. Voorkomen is beter dan genezen.