Goede en liefdevolle zorg

Mensen willen allemaal zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. En soms hebben ze daar ondersteuning bij nodig. Wij zorgen daarvoor. Soms met hulp van familie, buren en vrijwilligers. En soms staan er professionele medewerkers klaar voor de passende ondersteuning die je nodig hebt. Als gemeente hebben we veel verantwoordelijkheden op het gebied van zorg, van hulp bij het huishouden en het aanpassen van woningen tot jeugdzorg. De gemeentelijke sturingsmogelijkheden zijn door de strakke wettelijke regelingen soms beperkt. Waar het kan sturen we op de volgende zaken:

Wij hebben in onze gemeente de “Blijverslening” ingevoerd. Hierdoor kunnen mensen ook op hogere leeftijd nog geld lenen om langer in hun eigen huis te kunnen blijven wonen. Bijvoorbeeld door op de begane grond een slaap- en badkamer te bouwen.

Soms zijn de regels voor passende ondersteuning moeilijk te doorgronden. Wij proberen deze zo simpel mogelijk te houden, maar dat kan niet altijd. Daarom bieden we de mogelijkheid om gratis, onafhankelijke hulp te krijgen bij het aanvragen van zorg.

Als mensen langer thuis blijven wonen, is het ook belangrijk dat ze hun huis uit durven om een boodschap te doen of om andere mensen te ontmoeten. Te vaak horen we dat mensen dat niet durven omdat de stoepen en straten slecht onderhouden zijn. Dit kan tot ongelukken leiden. We zorgen daarom dat de stoepen en straten schoon, heel en veilig zijn.

Mantelzorgers zijn ontzettend belangrijk. Wij staan daarom mantelzorgers bij zodat ze niet overbelast raken. We ondersteunen de mantelzorgers door het lokaal steunpunt mantelzorg te subsidiëren en houden ook de consulent voor jonge mantelzorgers in stand.

Door het vervoer van ouderen, kinderen en mensen met een handicap slim te combineren, kan dat goedkoper en duurzamer uitgevoerd worden. Zo kunnen we de kosten voor dit vervoer zo laag mogelijk houden

De zorgkosten nemen ook de komende jaren fors toe. Dat komt o.a. door de vergrijzing en de toenemende kosten in de jeugdzorg. Hierdoor groeien de uitgaven voor het sociaal domein harder dan de totale gemeentelijke begroting. Om de zorg ook in de toekomst goed en betaalbaar te houden, gaan we uit van een paar principes:

• We leggen meer nadruk op het normaliseren van ongemakken en tegenslagen. Dat betekent ook dat niet per se voor elke tegenslag een duur zorgtraject nodig is of dat de gemeente bij elke tegenslag verantwoordelijk is voor een oplossing. We kijken wat mensen, samen met hun omgeving, ook zelf kunnen doen.
  • We kijken naar wat iemand nodig heeft, niet naar wat de regels precies zijn. Soms is een out-of-the-box-oplossing beter en/of goedkoper dan alle regels strikt volgen. Door maatwerk toe te passen en de grenzen tussen alle verschillende regelingen niet langer leidend te laten zijn, bieden we creatieve en goede oplossingen. En we zijn duidelijk over de grenzen die we stellen aan de hulp die we bieden.
  • We willen minder aanbieders contracteren. Zo maken we minder kosten voor bijvoorbeeld contractmanagement. Door samen met de regiogemeenten aan te besteden, zorgen we voor voldoende keuzevrijheid voor onze inwoners.
  • Doordat we samen met de regiogemeenten inkopen, kunnen we zorgen dat de zorgverleners op één gestandaardiseerde manier verantwoording afleggen. Zo kunnen ze hun tijd besteden aan de zorg, niet aan formulieren. Waar technologie een meerwaarde heeft, passen we dat zeker toe.
  • Zorgverleners moeten van hun eiland afkomen en samenwerken. Het gaat immers om goede zorg voor onze inwoners, niet om de belangen van de zorgorganisaties. Met de inkoopstrategie en het contractmanagement moeten we sturen op goede samenwerking.
  • We sturen op bewezen effectieve behandelingen die resultaat hebben. We heroverwegen samenwerking met aanbieders die geen effectieve zorg leveren.