VVD Gilze en Rijen fietst door de gemeente tijdens begrotingsbespreking

Afgelopen week waren de algemene politieke beschouwingen. De boodschap van de VVD Gilze en Rijen was ondanks het bewogen jaar niet veranderd. Nog steeds staat de VVD voor de basis op orde. Een gezond huishoudboekje, zodat we een financieel degelijke toekomst kunnen garanderen voor onze inwoners. En de lasten van de ambities voor nu, niet wegleggen bij toekomstige generaties. Daarbij is focus op het goed uitvoeren van bestaande plannen veel belangrijker dan het steeds opnieuw bedenken van nieuwe plannen.

2020 is een totaal ander jaar geworden dan dat wij tijdens de vorige begrotingsbehandeling gedacht hadden en ondanks het corona-rampjaar ligt er dankzij VVD-wethouder David Vermorken nu wel een sluitende begroting voor de komende jaren. Een grote prestatie, want terwijl corona door onze gemeente raasde, zat de jeugdzorg ook niet stil en stegen de kosten voor maatschappelijke ondersteuning aanzienlijk. Desondanks wordt de belastingverhoging beperkt tot gemiddeld 19 euro per jaar en daarmee zitten we maar 8 euro boven het bedrag dat onze inwoners 5 jaar geleden, in 2016, betaalden aan lokale lasten.n. En door deze zeer beperkte verhoging blijft Gilze en Rijen in de top 10 goedkoopste gemeenten van Nederland. We zijn daarmee ruim 300 euro goedkoper dan bijvoorbeeld de buurgemeente Alphen-Chaam, terwijl we komende jaren ook miljoenen investeren in onze dorpen en een hoog voorzieningenniveau handhaven.

Tijdens de beschouwingen nam VVD fractievoorzitter Hans Rutten de raad mee op een fietstocht door onze prachtige regio en gemeente. De fietstocht nam ons door een divers landschap, met weilanden, bossen en steden. Een diversiteit die ook zichtbaar gaat worden in de uitwerking van de Regionale Energie en Klimaat Strategie. Raadslid Hans Rutten: “De VVD kiest lokaal voor zonnepanelen op daken van bedrijven en woningen en we zijn groot voorstander van particuliere initiatieven.”

De fietstocht nam ons over de nieuwe snelfietsroute van Tilburg naar Breda via Rijen. Hier zal de gevaarlijke rotonde bij de Hannie Schaftlaan plaats gaan maken voor een veilig fietsviaduct. Vanuit de Hannie Schaftlaan stoppen we even kort bij de spoorzone, waar straks een veilige auto-te-gast tunnel komt te liggen die Rijen-Noord en -Zuid met elkaar verbindt. Afslaand naar het centrum merkte Raadslid Hans Rutten op dat het nu nog kale Wilhelminaplein binnenkort eindelijk omgetoverd gaat worden naar het groene bruisende en autoluwe hart dat Rijen verdiend.

Vanuit Rijen nam Hans de raad via Hulten mee door Molenschot, waar de VVD hoopt dat de lokale initiatiefnemers snel met uitwerkingen komen van de nieuwe woningbouwplannen. Hans Rutten: “De Veenstraat is een voorbeeld voor hoe wij duurzaam met onze bomen om kunnen gaan in de gemeente. Door de kap van de zieke bomen is er nu genoeg doorgroei ruimte voor gezonde bomen.”

De fietstocht eindigt in Gilze, hier ziet de VVD nog het nodige dat de komende jaren afgerond moet worden. Het ‘Talibanplein’ wordt eindelijk een volwaardig centrum en ondanks alle tegenslagen worden de laatste stenen gelegd aan O.B.S. de Wildschut. Hans Rutten: “Afgelopen jaren heeft de binnensport in Rijen een gigantische impuls gehad, nu verdient de binnensport in Gilze diezelfde aandacht, daarom willen we nu doorpakken met de uitgebreide en duurzame renovatie van Achter de Tuintjes.”

De boodschap van de VVD Gilze en Rijen voor 2021 is daarom ook helder: maak niet steeds nieuwe plannen, maar ga aan de slag met de uitvoering van de bestaande plannen. Met de ambitieuze investeringsagenda van de gemeente de komende 4 jaar (ruim 33,5 miljoen) gaan we aan de slag voor onze vier dorpen tegen lage woonlasten.