Vertrekkend VVD-raadslid Hans Rutten krijgt lintje

Op dinsdag 29 maart nam de oude gemeenteraad afscheid. Voor de VVD-fractie betekende dat het afscheid van Ryan van Osch en Hans Rutten. Hans Rutten nam na 16 jaar afscheid. Daarbij had het zijne Majesteit de Koning behaagd hem te benoemen tot lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Burgemeester Alssema had voor alle vertrekkende raadsleden een toepasselijk woordje voorbereid. Zo memoreerde hij dat Ryan van Osch bij zijn benoeming het jongste raadslid uit de geschiedenis van Gilze en Rijen was. Een record dat vast nog even in de boeken blijft staan. In zijn afscheidswoordje riep Ryan op om te zorgen voor meer mogelijkheden voor jongeren om in Gilze en Rijen te blijven wonen en werken. Een oproep die de VVD Gilze en Rijen uiteraard de komende jaren zo goed mogelijk invulling zal geven.

In de 16 jaar dat Hans Rutten de VVD vertegenwoordigde in de gemeenteraad heeft hij veel verschillende rollen vervuld. Zo was hij 14 jaar fractievoorzitter van de VVD Gilze en Rijen, zowel in de coalitie als in de oppositie. En hij was bij verschillende vertrouwenscommissies betrokken die de nieuwe burgemeester moest voordragen. Van de commissie die burgemeester Alssema voordroeg was hij zelfs de voorzitter.

Ook vanuit de VVD Gilze en Rijen was er uiteraard aandacht voor het vertrek van Hans. Vicefractievoorzitter Hans van Nistelrooij sprak Hans Rutten daarbij toe. In 2010 en 2014 was Hans de lijsttrekker van de VVD Gilze en Rijen en in 2006 en 2018 stond hij op plaats 2 van de lijst. Dit keer had Hans voor de verkiezingen al een stapje teruggedaan en stond hij op plaats 4 op de lijst. Hans van Nistelrooij daarover tegen Hans Rutten: “Je hebt zelf de regie gehouden over het moment van stoppen. En je geeft ook ruimte aan nieuwe mensen. Dat typeert jou als aanvoerder van ons VVD-team. Jij gaf altijd ruimte aan anderen. In discussies en debat, maar ook om hun talenten te laten zien.”

Hans van Nistelrooij roemde ook de inhoudelijke inzet van Hans Rutten in deze tijd: “De afgelopen 16 jaar heeft Hans Rutten zich steeds ingezet voor onze vier dorpen. Een autovrij Wilhelminaplein, de herinrichting van het kruispunt Stationsstraat – Constance Gerlingsstraat, de 30 kilometerzones in Rijen Noordwest en in Vliegende Vennen, de extra lokalen voor basisschool De Vijf Eiken, het centrumplan in Gilze en de aanrijdtijden van brandweer en ambulances. Door jouw inzet op deze thema’s de afgelopen 16 jaar zijn onze vier dorpen beter geworden.”

De burgemeester had berekend dat in de 16 jaar Hans ongeveer 1000 avonden voor de gemeente van huis is geweest. Nu heeft hij vaker de kans om ’s avonds met Maud te genieten van een goed glas wijn en regelmatig op vakantie te gaan. Als VVD Gilze en Rijen wensen we ze daar heel veel geluk en vooral gezondheid bij.

Doe ook mee!

De deur van de lokale VVD Gilze en Rijen staat altijd open voor mensen die mee willen denken of met ons aan de slag willen voor onze vier dorpen! En uiteraard ook voor inwoners, ondernemers en verenigingen die met een probleem of uitdaging zitten. Je kunt ons bereiken via mail@vooronzevierdorpen.nl, Facebook en Instagram.