Jezelf zijn

In onze vier dorpen kan iedereen gewoon zichzelf zijn, ongeacht afkomst, geaardheid, geloof, geslacht of handicap. We zijn daarom alert in het voorkomen en bestrijden van discriminatie.

Iedereen moet mee kunnen doen. Daarom werken we aan een inclusieve samenleving, bijvoorbeeld door te zorgen voor toegankelijke gebouwen en sportaccommodaties.

Het is in Nederland, en zeker in Gilze en Rijen, normaal dat we mensen opvangen die uit oorlogsgebied komen, maar als het veilig is dan gaan ze waar mogelijk weer terug naar hun thuisland.

We hebben in Gilze een groot asielzoekerscentrum (AZC) en willen dit gemoderniseerd behouden.

• Om het AZC te kunnen handhaven, is het wel belangrijk dat de provincie en Arriva zorgen voor een goede buslijn van het AZC naar Gilze, Rijen, Breda en Tilburg.
  • We dragen actief bij aan overleg en een goede verstandhouding tussen het AZC en de omwonenden.

We willen ook dat statushouders goed integreren. Zolang nieuwkomers in onze vier dorpen zijn, passen ze zich aan. Dat betekent dat ze zelf de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Als ze geen Nederlands willen leren, nemen we passende maatregelen.