"Ga eerst praten met inwoners over afvalbeleid!"

De VVD Gilze en Rijen heeft in de raad van 3 april tegen het nieuwe afvalbeleid gestemd. In het voorstel van het college, verdwijnt de grijze container en komen er ondergrondse containers voor in de plaats. Raadslid David Vermorken had in de raadsvergadering een wijzigingsvoorstel ingediend. Daarin werd het college opgedragen om eerst in gesprek te gaan met de inwoners over de verschillende scenario’s voor de afvalinzameling. David Vermorken daarover: “In het coalitieakkoord staat het bijna letterlijk: ‘Voordat er grote veranderingen zijn in de leefomgeving, wordt er overlegd met de inwoners.’ Het inzamelen van afval is zo iets waar alle inwoners mee te maken krijgen en wat je juist samen met inwoners vorm zou moeten geven. Nu wordt er door de gemeenteraad van bovenaf een keuze opgelegd, zonder dat er ook maar de kans is voor inwoners om mee te denken over de nieuwe methode.”

“Dat er landelijke doelstellingen zijn om de hoeveelheid afval te verminderen, dat begrijpen we. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Laten we gebruik maken van de ideeën die inwoners hebben, voordat we in de raad opleggen hoe de toekomst er uit moet komen te zien. Want dat is exact wat er nu gebeurt: er wordt pas met de inwoners van onze vier dorpen gesproken nadat de keuzes al gemaakt zijn”, aldus David Vermorken. Helaas steunden de andere partijen ons voorstel niet.

De VVD Gilze en Rijen riep eerder wethouder Zwarts (Gemeentebelang) al op om haar huiswerk over te doen en met een beter voorstel voor nieuw afvalbeleid te komen. Fractievoorzitter Hans Rutten destijds: “Toen de wethouder begon met het opstellen van een nieuw afvalbeleid hebben we als VVD enkele randvoorwaarden meegegeven. Zo willen we dat er voldoende aandacht is voor inwoners die in een appartement wonen en voor grote gezinnen. Zo gaan bewoners van appartementen straks per vuilniszak betalen, terwijl GFT-afval niet apart aangeboden kan worden. Ook de mogelijkheden om plastic apart in te zamelen is in appartementen beperkt. Dat is oneerlijk. Ook komen de ondergrondse wijkcontainers op maximaal 250 meter afstand. Wij wilden dat de wethouder ook kleinere afstanden onderzocht voordat de keuze gemaakt werd.” Naar deze randvoorwaarden is nog steeds niet inhoudelijk gekeken. Ook dit was voor de VVD reden om niet in te stemmen met het voorstel.