VVD komt op voor binnensportclubs

Op 29 maart nam de gemeenteraad een besluit over de voortgang van het project sporthal-zwembad. Doel van dit project is om een nieuw zwembad en een nieuwe sporthal te bouwen in Rijen. Tijdens het debat in de gemeenteraad kwam de VVD op voor de Rijense binnensportclubs.

De binnensportverenigingen hadden samen een brief gestuurd naar de gemeenteraad. In deze brief vroegen ze de gemeenteraad om twee zorgen weg te nemen. Beide punten had de VVD ook al in de commissievergadering aan de orde gesteld.

Allereerst wilden de clubs terecht toezeggingen over hun sponsorinkomsten. In het visiedocument dat de basis vormt voor de exploitatie van de nieuwe sporthal, stond namelijk dat de sponsorinkomsten voor de exploitant zijn. Wij wilden dat aanpassen. Sponsoring van tenues, wedstrijdtafels, verenigingsevenementen en bijvoorbeeld reclameborden die er alleen staan als de betreffende club speelt, moet altijd ten goede komen aan de clubkas. De VVD Gilze en Rijen diende daarom een amendement hierover in. De PvdA steunde dit amendement, maar al snel werd duidelijk dat de coalitiepartijen om politieke redenen ons amendement niet wilden steunen. In hun betoog gaven de coalitiepartijen namelijk al wel aan het inhoudelijk met de binnensportclubs en de oppositie eens te zijn. Gelukkig kregen we de toezeggingen van de wethouder waar de binnensportclubs om vroegen en kon dit amendement worden ingetrokken.

Het tweede punt ging over de elektronische scoreborden. In de Margriethal zijn elektronische scoreborden aanwezig. Voor veel binnensportclubs is zo’n bord belangrijk om de sport goed te kunnen beoefenen. Het college wilde de komst van minimaal één zo’n scorebord in de nieuwe hal niet toezeggen. De binnensportverenigingen hebben aangegeven graag naar sponsoren voor een scorebord te zoeken, maar zeggen ook dat het nog maar de vraag of dat gaat lukken. De VVD diende daarom in de raadsvergadering het voorstel in om als gemeente te garanderen dat er bij opening van de sporthal minimaal één elektronisch scorebord aanwezig is. Zo kunnen de clubs in de nieuwe sporthal ook hun sport optimaal beoefenen. Ook op dit dossier wilden Kern'75, het CDA en Gemeentebelang de binnensportclubs niet tegemoet komen. Gelukkig deed de wethouder dit wel en kon ook deze terechte zorg van de clubs weggenomen worden.

De VVD Gilze en Rijen haalde eerder al een paar toezeggingen binnen. Zo kunnen binnensporters en zwemmens straks bij mooi weer na het sporten ook buiten een drankje doen. Maar wel aan de kant van het parkeerterrein om mogelijke overlast in de woonwijk Vliegende Vennen zo veel mogelijk te beperken. En op dat parkeerterrein komen ook laadpalen voor elektrische auto’s en cameratoezicht. Ten slotte wordt ook de sporthal nog voorzien van gratis Wifi voor verenigingen en bezoekers.

Na de besluiten in de raad van 29 maart kan de aanbesteding van de bouw en het zoeken naar een exploitant beginnen. Uiteindelijk is het de bedoeling om in 2017 met de daadwerkelijke bouw te starten.