VVD voor effectievere drugsbestrijding

Op maandag 20 april voerden wij het debat in de gemeenteraad over de effectieve aanpak van drugscriminaliteit. Namens de VVD zei fractievoorzitter Hans Rutten het volgende: "Het is goed dat wij hier een debat met elkaar voeren over de aanpak van drugscriminaliteit in Gilze en Rijen. En dat is goed om een aantal redenen. De afgelopen weken zijn wij door een intrigerende serie artikelen van de Volkskrant geconfronteerd met een ontluisterend beeld van de drugsgerelateerde criminaliteit in Brabant. Een serie waar ook burgemeester Boelhouwer zijn medewerking aan verleend heeft. In de drugscriminaliteit gaan in Midden-Brabant bedragen om die er niet om liegen. Het aantal personen dat er vermoedelijk kennis van heeft of zelf een actievere rol speelt, is vermoedelijk groter dan wij hier zouden vermoeden."

"In dit debat willen wij een aantal zaken benadrukken. Allereerst zullen wij aangeven waarom wij de aanpak van drugscriminaliteit zo belangrijk vinden. Daarna hebben wij enkele vragen over de concrete aanpak en suggesties hoe die verbeterd kan worden. Maar uiteraard willen we ook stilstaan bij de ophef en verontwaardiging die het interview met de burgemeester heeft veroorzaakt in de lokale gemeenschap en bij enkele personen."

"Als het om het gaat over het benoemen van personen of het benoemen van groepen personen die meer dan gemiddeld betrokken zijn bij drugscriminaliteit, dan moet dat wat ons betreft gewoon mogelijk zijn. Uiteraard dient dan wel voldaan te zijn aan de voorwaarde dat dit gebaseerd is op duidelijke en eenduidige informatie en cijfers. Maar als aan die voorwaarde voldaan wordt, is iedereen er bij gebaat als er niet om de hete brij heen wordt gedraaid."

"De burgemeester ging in het interview echter verder en stelde, doelbewust of niet, de integriteit van alle inwoners van Turkse komaf ter discussie. Volgens ons voldoet dat niet aan die voorwaarde van een degelijke onderbouwing. De burgemeester had hier beter een andere formulering kunnen kiezen. Wij geloven wel dat de intentie van de burgemeester goed was, maar deze uitspraken waren gewoon weg onhandig. Wij zijn blij dat de burgemeester daarvoor zijn excuses heeft aangeboden en het gesprek met in ieder geval een deel van de Turkse gemeenschap is aangegaan. Wij hebben daarvan nog geen terugkoppeling ontvangen, anders dan wat wij uit de krant vernamen. Graag horen we daarom wat daar besproken is en hoe de burgemeester deze avond ervaren heeft. Ook horen we graag of de burgemeester daar toezeggingen heeft gedaan of afspraken heeft gemaakt en zo ja, welke toezeggingen daar zijn gedaan of welke afspraken daar zijn gemaakt."

"Ook de uitspraken over de lijsttrekkerskandidaten van de PvdA en raadsleden van Turkse komaf hebben ons zeer verbaasd. We zijn blij te mogen vernemen dat de burgemeester inmiddels met beide betrokkenen gesproken heeft en zijn excuses heeft aangeboden. Dat is passend. Wij gaan er vanuit dat de burgemeester hier ook lering uit trekt."

"De aanpak van drugscriminaliteit moet volgens de VVD-fractie een hoge prioriteit hebben. Het is tijd dat het naïeve beeld dat er soms bestaat over de aanpak van met name softdrugs de deur gewezen wordt. We hebben het niet over onschuldige mensen die een paar plantjes thuis hebben. We hebben het over criminele organisaties die nietsontziend er naar streven om zoveel mogelijk winst te maken met illegale praktijken. En ja, er is de problematiek van de achterdeur van de coffeeshops. Maar dat is slechts een fractie van de productie. Als de gehele productie lokaal geconsumeerd zou worden, zou half Midden-Brabant een groot deel van de tijd onder invloed doorbrengen. Het lijkt me een veilige conclusie dat dat niet het geval is. Maar die drugs wordt natuurlijk ook niet gemaakt om bij een inval vernietigd te worden. Dus gaat de drugs naar elders. We hebben hier te maken met een internationaal probleem."

"Nog los van de gezondheidsschade die het gebruik van soft- en harddrugs met zich mee kan brengen en vaak ook met zich meebrengt, zijn er nog meer risico’s verbonden aan drugscriminaliteit. Het zal je maar gebeuren dat op de zolder van je buren een kwekerij gevestigd is. Naast de slaapkamer van je jonge kinderen. Dat daar een behoorlijk brandgevaar mee gemoeid is door ondeugdelijke elektrische installaties is, helaas, ook in deze gemeente, in de praktijk bewezen."

"En wat te denken van de diverse drugsdumpingen langs wegen en in natuurgebieden in onze gemeente en in de omgeving? Die drugsdumpingen zorgen voor enorme schade aan de natuur. Daarnaast is het opruimen van dit afval vaak een kostbare zaak."

"Maar drugscriminaliteit is ook maatschappijontwrichtend. Want met de enorme hoeveelheden geld die gemoeid zijn met deze criminaliteit, lijken het aantrekkelijk te maken voor mensen om op die manier hun inkomsten binnen te halen. Ze halen soms grote sommen geld binnen en laten dat dan ook graag zien. Dat terwijl anderen hard moeten werken om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat werkt ontwrichtend op onderlinge cohessie."

"En maatschappijontwrichtend is ook de geweldspiraal die met drugscriminaliteit gepaard lijkt te gaan. Bedreigingen, mishandeling, ripdeals en afrekeningen: een groot deel van deze problematiek is drugsgerelateerd."

"Komt dit dan alleen in Gilze en Rijen voor? Uiteraard niet! Maar bij ons wordt er wel goed opgetreden. Misschien lopen we daarin wel voorop. Wij hebben een burgemeester die er niet voor terugdeinst om orde op zaken te stellen en ambtenaren die een goed netwerk in de lokale samenleving hebben en ook enorm gemotiveerd zijn."

"Bijvoorbeeld het initiatief om alle verhuurders van panden in onze gemeente uit te nodigen voor een informatieavond over onze lokale drugsaanpak vond onze fractie een zeer goed initiatief. De presentaties die toen door het RIEC en de politie gegeven zijn, gaven een ontluisterend beeld. Ik heb al wat informatie die we daar hebben opgestoken, eerder in mijn betoog genoemd. Maar ook de aankoop van het pand aan de Rijksweg 5 in Hulten is wat ons betreft een goed voorbeeld van een assertieve bestrijding van criminaliteit, waar ook drugs ongetwijfeld een rol spelen."

"Maar kunnen we ook nog meer doen? Is het mogelijk om nog duidelijker te maken dat drugscriminaliteit geen plaats heeft in onze gemeente? Wij hebben daarover enkele vragen aan de burgemeester:

Is er voldoende ambtelijke capaciteit beschikbaar om het Damocles beleid goed uit te voeren? Of zou hij hier graag meer capaciteit voor willen. En zo ja, hoeveel?

Zijn er al afspraken gemaakt met de nieuwe ABG-organisatie over de capaciteit voor deze belangrijke taak? Blijft die gelijk? En hoe garanderen we dat ook in de nieuwe situatie de lokale kennis, die zo belangrijk is, gewaarborgd blijft?

Zou het de effectiviteit ten goede komen om het Damocles beleid nog scherper te maken? In de media lezen we dat andere gemeenten echt een zero tolerance beleid voeren: al na de eerste overtreding gaat een pand, ook als het een woning is, gewoon voor enige tijd dicht.

Wij hopen dat de andere fracties net zo vastbesloten zijn als de VVD-fractie dat is om de strijd tegen drugscriminaliteit voort te zetten, die langzaamaan onze maatschappij ontwricht."