Afspraken over kamerbewoning Meierstraat Gilze vastleggen

"De inwoners van de Meierstraat in Gilze willen dat hun kinderrijke buurt een prettige buurt blijft." Dit zei VVD-raadslid David Vermorken tijdens de raadscommissie Middelen op 30 januari over de kamerbewoning in de Meierstraat in Gilze. Daarbij maakten ook de mensen die nu in de Meierstraat en omgeving wonen, gebruik van het spreekrecht. Daarbij gaven ze met name aan het jammer te vinden dat er over de langere termijn geen afspraken te maken zijn met het College van Burgemeester en Wethouders. De VVD begrijpt die teleurstelling.

VVD-raadslid David Vermorken: “De inwoners van de Meierstraat in Gilze willen dat hun kinderrijke buurt een prettige buurt blijft. Daarom zijn er nu ook afspraken gemaakt over het aantal woningen waar kamerbewoning plaatsvindt en het aantal kamers waar het om gaat. Wat ons betreft leggen we die afspraken vast voor de lange termijn. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat de burgemeester en de wethouders daar niet aan willen.”

In de raadsvergadering van maandag 20 februari zal de VVD Gilze en Rijen dan ook een motie indienen om de afspraken zoals die nu gemaakt zijn over de kamerbewoning vast te leggen. De kamers zijn niet alleen bestemd voor statushouders, maar ook voor anderen die daar behoefte aan hebben, bijvoorbeeld na een scheiding. Er zijn afspraken gemaakt met de buurt over het aantal kamers en enkele belangrijke randvoorwaarden. Raadslid David Vermorken: “Het is positief dat er afspraken zijn gemaakt over de startsituatie. Dat toont ook de goede wil die er is bij de inwoners van de Meierstraat om mee te werken als dat moet. Maar het is heel logisch dat men ook voor de langere termijn duidelijkheid wil. Wij hopen dat de andere politieke partijen deze roep op duidelijkheid van de inwoners, en daarmee onze motie, in de raad zullen steunen.”