VVD langs de deuren: Meierstraat, Gilze

Elke maand gaat de VVD Gilze en Rijen naar een van de buurten in één van onze vier dorpen om te kijken wat er leeft in die buurt en welke zaken we vanuit de gemeenteraad kunnen aanpakken. Zaterdag 13 mei ging de lokale VVD onder andere naar de Meierstraat in Gilze. In de laatste maanden van 2016 en de eerste maanden van dit jaar werd de kamerbewoning in die straat uitgebreid besproken in de commissies en de gemeenteraad.

In januari gaven de mensen die nu in de Meierstraat en omgeving wonen aan dat ze met name aan het jammer vinden dat er over de langere termijn geen afspraken te maken zijn met het College van Burgemeester en Wethouders. VVD-raadslid David Vermorken begrijpt die teleurstelling: “De inwoners van de Meierstraat in Gilze willen dat hun kinderrijke buurt een prettige buurt blijft. Daarom zijn er nu ook afspraken gemaakt over het aantal woningen waar kamerbewoning plaatsvindt en het aantal kamers waar het om gaat. Wat ons betreft leggen we die afspraken vast voor de lange termijn. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat de burgemeester en de wethouders daar niet aan willen.” Helaas steunde de gemeenteraad in februari onze motie daarover niet.

Drie maanden later gingen wij polshoogte nemen. Helaas staan de woningen nog steeds leeg. Dat verbaast ons toch wel. Fractievoorzitter Hans Rutten: “Eind 2016 moest de besluitvorming allemaal heel snel, omdat er snel mensen moesten komen te wonen. Er was zelfs niet altijd tijd om alles met de buurt goed af te stemmen. Nu staat het merendeel van de woningen nog steeds leeg. De voortuinen staan vol met onkruid. Dat draagt niet bij aan een prettige leefomgeving.” De VVD zal hier op maandag 22 mei vragen over stellen in de raadscommissie Middelen. Want zoals we al eerder aangaven: de buurt heeft recht op duidelijkheid.