VVD stelt vragen over afvalboete Attero

Op 16 maart werd bekend dat Attero opnieuw een boete aan gemeenten in Brabant heeft opgelegd. Dit omdat er te weinig restafval is aangeboden. Deze boete voor goed gedrag is voor alle gemeenten samen inmiddels opgelopen tot ruim 12 miljoen euro. Wat de VVD betreft mag het niet zo zijn dat inwoners via de gemeente een boete moeten betalen voor het milieubewust inzamelen van afval.

De VVD Gilze en Rijen heeft daarom de volgende vragen aan het College van B&W gesteld:
1. Is het College het met de VVD Gilze en Rijen eens dat het juist goed is dat er minder restafval ingezameld wordt en dat daar geen boetes voor opgelegd zouden moeten worden?

2. Om welk bedrag gaat het voor onze gemeente per jaar?

3. Het contract met Attero loopt tot 2017. Wat zijn de te verwachtten boetes voor deze periode?

4. Is er in de begroting al een voorziening opgenomen om de reeds opgelegde boetes en mogelijk nog te verwachten boetes te dekken? Zo ja, hoe groot is deze voorziening? Zo nee, waarom niet?

5. Wat is de actuele stand van zaken in dit dossier? Is er al een arbitrage- of rechtszaak aanhangig en is er al zicht op een mogelijke uitspraak? Of wordt er nog met Attero onderhandeld en wat is daar dan de stand van zaken van?

6. Wanneer wordt er gestart met de onderhandelingen voor een contract na 2017? Is bij die onderhandelingen uitgangspunt dat dit soort boetes geen onderdeel mogen uitmaken van het contract? Zo nee, waarom niet?
Namens de fractie van de VVD Gilze en Rijen,
David Vermorken, raadslid