Raadhuisplein Rijen blijft Russische Roulette

Vorig jaar heeft de VVD Gilze en Rijen al eens voorgesteld het Raadhuisplein snel te verbeteren. VVD-Raadslid Hans Rutten: “Al sinds dit college van Kern75, Gemeentebelang en CDA in 2014 aantrad, hebben wij er voor gepleit om het Raadhuisplein veiliger te maken. Ons pleidooi werd echter door de coalitie niet gesteund.”

In de commissievergadering van mei al werd een voorstel van de wethouder besproken om een paar van de kruisingen op het Raadhuisplein aan te passen. Vorige week werd bekend dat de coalitie van Kern75, Gemeentebelang en CDA definitief kiest voor deze variant, die zorgt voor chaos op het Raadhuisplein.

Deze variant is echter nog steeds slecht doordacht. “De voorgestelde oplossing zorgt alleen maar voor chaos en verwarring. Het oversteken voor fietsers op de Regentenstraat, Nassaulaan en Mariastraat zou aangepast worden, maar daarbij zouden de fietsers daar geen voorrang meer krijgen. Dit terwijl fietsers bij de overige kruispunten, zoals bij de Schoutstraat en de parallelweg van de Nassaulaan nog wel voorrang krijgen. Vooral voor de jonge fietsers wordt de situatie dan veel slechter te overzien. Terwijl juist deze kinderen het grootste gevaar lopen”, aldus Hans Rutten.

Hans Rutten: “Een duur onderzoeksbureau heeft 14 varianten voor het Raadhuisplein onderzocht. Daar zaten meerdere goede varianten bij. De VVD kiest nog steeds voor de “Linksomvariant”. Hierbij wordt het Raadhuisplein in feite een grote rotonde, waarbij fietsers ook niet in de dode hoek van vrachtwagens terecht kunnen komen. Nu kiest de coaltie echter ineens voor een niet onderzochte 15e variant zonder draagvlak. Een variant die alleen maar voor chaos en verwarring zal zorgen. Die keuze is verkeerd. Als VVD Gilze en Rijen blijven we aandringen op een snelle en verkeersveilige oplossing.” De VVD Gilze en Rijen zal in de Raadsvergadering van 2 oktober vragen stellen over dit onderwerp.