Geen steun voor stoppen ondergrondse containers

VVD Gilze en Rijen krijgt geen steun voor stoppen ondergrondse containers. Wij hebben tijdens de behandeling van de begroting 2018 geprobeerd om het invoeren van ondergrondse afvalcontainers te stoppen. Helaas is dat niet gelukt. Ook de petitie die door 964 inwoners van onze gemeente was ondertekend, maakte daar helaas geen verschil in. Fractievoorzitter David Vermorken: “Als VVD Gilze en Rijen hebben wij vanaf het begin steeds gezegd dat draagvlak juist bij het inzamelen van afval belangrijk is. We willen namelijk allemaal dat er minder restafval aangeboden wordt. Draagvlak krijg je in onze ogen door samen met inwoners te kijken naar de mogelijkheden. Door met elkaar open het gesprek aan te gaan. Door daadwerkelijk te luisteren. Helaas gebeurt dat niet. Draagvlak ontbreekt.”

De VVD Gilze en Rijen had een motie ingediend om per direct te stoppen met de invoering van ondergrondse containers en eerst met de inwoners te gaan spreken. De andere partijen stemden echter tegen onze motie. Alle vier willen ze doorgaan met het zo snel mogelijk invoeren van ondergrondse afvalcontainers.

Daarmee is er in deze gemeenteraad helaas geen meerderheid te vinden voor het stoppen van het invoeren van omgekeerd inzamelen en zal de invoering voor de gemeenteraadsverkiezingen een feit zijn. Want zodra de aanbesteding is geslaagd en de ondergrondse containers zijn aangeschaft is het terugdraaien van omgekeerd inzamelen niet meer mogelijk.

Als VVD Gilze en Rijen zullen we de komende tijd dit dossier kritisch blijven volgen. Zo zullen we benadrukken dat inwoners betrokken moeten worden bij de locaties waar de containers komen. Ook moet moeten er voor de invoering afspraken zijn zodat in alle appartementencomplexen er gescheiden wordt ingezameld en willen we een goede oplossing voor ouderen die het afval niet zelf kunnen wegbrengen.