Extra lokalen voor basisschool De Vijf Eiken

Op maandagavond 13 november zat de raadszaal goed vol. Op de agenda stond namelijk het voorstel voor extra lokalen voor basisschool De Vijf Eiken in Rijen. Aan het eind van de avond was er goed nieuws voor de aanwezigen: het voorstel werd unaniem aangenomen. VVD-fractievoorzitter David Vermorken: “Als VVD Gilze en Rijen hebben we vaak gepleit voor deze extra lokalen voor basisschool De Vijf Eiken. Het is gaaf dat het geld voor deze lokalen nu verleend is. De plannen kunnen nu definitief uitgewerkt worden en dan kunnen de extra lokalen worden geplaatst.”

Het voorstel werd niet zonder slag of stoot aangenomen door de gemeenteraad. In het voorstel dat de wethouders aan de raad hadden voorgelegd, zat namelijk een voorwaarde verbonden die voor de VVD onacceptabel was. De extra lokalen zouden er alleen komen als alle besturen van alle basisscholen met elkaar afspraken zouden maken over toekomstige uitbreidingen van scholen in onze vier dorpen. Fractievoorzitter David Vermorken is daar duidelijk over: “Die extra voorwaarde zagen we niet zitten. De extra lokalen voor De Vijf Eiken zijn gewoon broodnodig. Wij willen niet dat andere scholen daar een veto op krijgen. Wel vinden we het belangrijk dat de wethouder met de schoolbesturen afspraken maakt voor de toekomt.” Die opdracht is door de raad aan het college gegeven en de voorwaarde werd geschrapt.