Te veel open eindjes om nu in te stemmen met aanpassing Rijense bibliotheek

De VVD Gilze en Rijen heeft in de raad van maandag 17 december helaas tegen het voorstel om de bibliotheek in Rijen aan te passen moeten stemmen. VVD-raadslid Ryan van Osch: “Voor de VVD Gilze en Rijen is het nooit de vraag geweest of de bibliotheek in Rijen aangepakt moest worden. Dat was altijd al duidelijk en daar zijn we ook heel duidelijk over geweest. Maar helaas is het college van burgemeester en wethouders er onvoldoende in geslaagd om onze vragen goed te beantwoorden en ons er zo van te overtuigen dat het verstandig is om dit besluit nu te nemen.”

VVD-raadslid Ryan van Osch

Toekomst van De Boodschap
Het voorstel om de bibliotheek aan te pakken had al bijna een jaar geleden bij de gemeenteraad moeten liggen. Helaas was het wethouder Zwarts niet gelukt om op tijd alle partijen rond de tafel te krijgen. Ryan van Osch: “Er is nog steeds een gat van 2,7 miljoen voor het groot onderhoud van De Boodschap voor de komende 20 jaar. Het college heeft tot nu toe steeds geweigerd hier een goed plan voor te maken. En toch moeten we nu instemmen met bijna 800.000 euro aan investeringen zonder dat we er zeker van zijn dat het gebouw de komende 20 jaar goed kan blijven bestaan. Want de kosten die daarbij horen heeft het college nog nergens gedekt.”

Seniorenvereniging Rijen
Als VVD willen we De Boodschap graag behouden en vinden we dat dit gebouw en belangrijke functie in Rijen speelt. De wethouder is nu zelf met haar ambtenaren al enkele maanden aan het kijken naar de toekomst van De Boodschap en de rol van De Boodschap in Rijen. Dat onderzoek duurt erg lang, maar zou over een paar maanden klaar moeten zijn. Voor de VVD zou het logisch zijn om dan ook een besluit te nemen over de nieuwe invulling van de bibliotheek. Ryan van Osch: “Als we het samen bekijken voorkomen we mogelijke dubbele kosten, omdat werkzaamheden dan gecombineerd kunnen worden. En het geeft de wethouder de kans om ook meteen een oplossing te vinden voor de Oase van de Seniorenvereniging Rijen. Nu laten we de kans liggen om drie vliegen in één keer te slaan.”

Degelijk financieel beleid

De VVD Gilze en Rijen kiest voor een degelijk financieel beleid. VVD-raadslid Ryan van Osch: “Want vergeet niet: we willen nog best wat plannen uitvoeren met elkaar zoals een renovatie van sporthal Achter de Tuintjes in Gilze, een sporthal min op de locatie van de Margriethal en de nieuwbouw van De Wildschut in Gilze, waar de kosten door vleermuizen steeds verder oplopen. Al deze projecten hebben een grote meerwaarde voor onze gemeenschap. Maar ze moeten ook betaald worden. Door nu in te stemmen met de verbouwing van de bibliotheek, hebben we minder geld om straks goede keuzes te maken tussen alle ambities. Wij vinden dat geen degelijk financieel beleid.”