Coalitieprogramma: Grote opgaven, breed draagvlak

Op 9 mei bereikten we als VVD Gilze en Rijen een concept-coalitieakkoord met Kern’75, CDA en Gemeentebelang. Inmiddels is dat akkoord ook definitief en zal het op 23 mei besproken worden tijdens een extra raadsvergadering. Hoog tijd dus om inzicht te geven in de inhoudelijke koers die de coalitie de komende drie jaar wil varen.

Keuzes maken

De opgaven zijn de komende jaren groot. Net als alle andere gemeenten in Nederland ziet ook Gilze en Rijen zich geconfronteerd met oplopende zorgkosten, terwijl de Rijksoverheid steeds minder geld aan de gemeenten geeft. Dat betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden om tot een sluitende begroting te komen. Tegelijkertijd hebben we ook ambities voor onze vier dorpen. De komende maanden moet er dus goed gekeken worden naar wat de gemeente wel en niet doet en betaalt. Daarbij hebben wij afgesproken dat de lokale belastingen zo laag mogelijk blijven en er geen nieuwe belastingen bijkomen.

Autoplan in Rijen

Wij hebben ook afgesproken dat we inzetten op een auto-te-gast-tunnel onder het spoor in de Julianastraat/Stationsstraat. Deze tunnel moet vanzelf veilig zijn. Dat betekent ook dat er een goed plan moet komen om autoverkeer door Rijen te leiden, zodat de tunnel vooral door lokaal autoverkeer gebruikt gaat worden.

Betaalbare duurzaamheid

De komende 30 jaar moeten we werken aan een duurzamere leefomgeving. Daar gaan we nu aan beginnen. Maar bij concrete maatregelen wordt nu ook de betaalbaarheid voor de inwoners van onze gemeente en het draagvlak dat er voor deze maatregelen is bij de mensen die het aangaat meegewogen. Op die manier zorgen we voor een realistisch, haalbaar en betaalbaar duurzaamheidsbeleid.

Betere dienstverlening

De komende tijd gaan we bekijken hoe we de gemeentelijke dienstverlening verder kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld door andere openingstijden of locaties. Als fractie horen we uw suggesties daarvoor graag.