VVD erg blij met toezeggingen staatssecretaris van Defensie over aanpassen Luchthavenbesluit

VVD staatssecretaris Barbara Visser kwam 12 februari zelf polshoogte nemen van de ontwikkelingen rond het nieuwe Luchthavenbesluit en bracht goed nieuws mee.

Ze bracht goed nieuws mee uit Den Haag voor de omwonenden van luchtmachtbasis Gilze en Rijen. Naast een lijst van mogelijke maatregelen die de overlast wat zullen beperken was er vooral goed nieuws voor Hulten en Molenschot. Deze dorpen zullen vooral profiteren van het voornemen om de Reserve-veld functie te laten vervallen. Dit geeft Hulten en Molenschot weer lucht voor toekomstige ontwikkelingen.

“Wij zijn hier heel blij mee” aldus VVD raadsleden Hans Rutten en Hans van Nistelrooij . “Het is een eerste maar belangrijke stap op weg naar een gedragen besluit.

“Deze eerste stap heeft vooral effect op Hulten en Molenschot. Het halveren van de returnveldfunctie heeft dan weer een positief effect voor de zuidkant van Rijen en het noorden van Gilze. Daar zijn echter nog stappen te zetten, omdat de toekomstige overlast ten opzichte van de huidige situatie nog steeds toe lijkt te nemen. Gelukkig is dit ook de eerste stap die defensie nu gezet heeft waaruit blijkt dat er geluisterd wordt naar de klachten en de suggesties van de omwonenden. Daar zijn we blij mee”

“ Wij hebben in dit traject goed samengewerkt met Wethouder Diepstraten” aldus VVD raadslid Hans van Nistelrooij, die ook plaatsvervangend lid is van het COVM “en wij zullen die samenwerking ook blijven zoeken om ook voor Gilze en Rijen de beste oplossing te vinden.”

“Wel past ons nog enige voorzichtigheid ten aanzien van de nu door defensie geboden maatregelen. De uitvoering is nog afhankelijk van bijvoorbeeld de situatie rond Vliegveld “de Peel”.

De vlag kan pas uit als alles rond is. Het is pas rond als het rond is.” aldus Hans van Nistelrooij, “Wij zullen dan ook samen met de omwonende, de andere fracties en het college blijven strijden voor een beter besluit voor onze inwoners.”.