VVD Gilze en Rijen: Tevreden met laatste Ontwikkeling Spoorzone Rijen

Op 30 september 2019 alweer heeft de gemeenteraad besloten om het college opdracht te geven om de herontwikkeling van de stationsomgeving (spoorzone) verder voor te bereiden. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat het college op 8 december 2020 heeft besloten het voorontwerp-bestemmingsplan ‘Stationsomgeving Rijen’ vrij te geven voor ter inzage legging. Het voorontwerpbestemmingsplan lag van 15 december 2020 tot en met 25 januari 2021 ter inzage.

Het definitieve bestemmingsplan maakt de ontwikkelingen van de spoorzone mogelijk zoals die in de gebiedsvisie zijn beschreven.

Voor de gemeente Gilze en Rijen is dit een van de grootste projecten die zijn en worden aangepakt. Het college heeft er voor gekozen om dit te doen met een professioneel projectteam onder leiding van een zeer ervaren projectleider die zijn sporen bij dit soort projecten verdient heeft.

Hierbij is gekozen voor een aanpak die typerend is voor dit soort grote projecten. Je begint breed met veel onzekerheden en werkt gestructureerd toe naar een definitief plan waarin de onzekerheden zijn weg gewerkt binnen een set van overeengekomen uitgangspunten.

Voor VVD Gilze en Rijen zijn deze uitgangspunten altijd duidelijk geweest en gebleven: een veilige en toegankelijke onderdoorgang bedoeld voor fietsers, voetgangers en auto’s (bestemmingsverkeer), alle hulpdiensten en dat binnen de middelen die beschikbaar zijn.

Voor de VVD Gilze en Rijen staat de verbinding van Rijen-Zuid met de rest van de gemeente centraal in de ontwikkeling van de stationsomgeving.

“ Met de laatste versie van het Spoorzone plan dat nu door het college uitgewerkt is ter goedkeuring door de raad in juli komt het college aan alle uitgangspunten van de VVD Gilze en Rijen tegemoet maar ook aan de zorgen van velen die tijdens dit traject geuit zijn” zegt VVD raadslid Hans van Nistelrooij, “Om te voorkomen dat Rijen-Zuid geïsoleerd raakt van de rest van Rijen is het zaak dat de onderdoorgang toegankelijk is voor alle lokaal verkeer maar ook dat de tunnel veilig is en comfortabel voor iedere gebruiker. Met deze nieuwe uitwerking is dat gegarandeerd”

Fractievoorzitter Hans Rutten vult aan “ Zo’n onderdoorgang moet voor alle gebruikers inclusief de hulpdiensten een verkeersveilige en optimale verbinding tussen noord en zuid creëren en aansluiten op een autoluw centrum van Rijen. Hiervoor zijn ook maatregelen gepland om die de tunnel alleen toegankelijk maken voor lokaal bestemmingsverkeer en bijvoorbeeld de brandweer, ambulance en politie. Alle studies tot nu toe gedaan laten dan ook zien dat dit voor iedereen op een veilige en comfortabele manier kan.”

VVD raadslid Hans van Nistelrooij: “Veel mensen waarderen vandaag weer de saamhorigheid en gemeenschapszin die door de Corona pandemie zo op de proef gesteld worden. Daarbij hoort dat iedereen bereikbaar is maar ook dat de mensen uit Rijen-Zuid op een veilige en comfortabele manier hun boodschappen in het centrum kunnen blijven doen. Daarom zijn wij als VVD Gilze en Rijen zo tevreden dat er nu een passende oplossing gevonden is. Op deze manier blijft Rijen één levendig dorp”.

Wilt u met ons aan de slag voor onze vier dorpen? Of heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact op met één van onze raadsleden: Hans Rutten op 06-22956693 en via  hansrutten8@gmail.com, Ryan van Osch op 06-42624667 en via ryanvanosch@gmail.com en Hans van Nistelrooij op 06-20423087 en via h.van.nistelrooij@ziggo.nl.