VVD Gilze en Rijen ziet aanknopingspunten in de nieuwe koers voor het sociaal domein.

In commissie Samenleving van 22 september werd voor het eerst de nieuwe koers voor het sociaal domein besproken. Een koers waar wij ons als VVD goed in kunnen vinden. VVD Raadslid Hans van Nistelrooij: “Deze nieuwe koers let op individuele noden en stelt die centraal. We kijken niet naar de symptomen maar proberen juist de oorzaak aan te pakken.

Als gemeente hebben we veel verantwoordelijkheden op het gebied van zorg, van hulp bij het huishouden en het aanpassen van woningen tot jeugdzorg. Daar zorgen we voor, we zorgen voor de hulp die nodig is en daarbij gaan we, daar waar mogelijk, uit van de eigen kracht van onze inwoners. De VVD is blij met deze richting. We hebben lang gedacht dat meer geld nodig is om alle zorgproblemen op te lossen maar het is ook duidelijk dat de kosten niet met de huidige snelheid kunnen blijven stijgen”.

Helemaal tevreden met de nieuwe koers zijn ook weer niet. Er wordt namelijk gekeken naar de mogelijke invoering van een vermogenstoets om beter te kunnen sturen op de kosten. De VVD Gilze en Rijen zou niet willen dat met name onze middenklassers en die er net boven de dupe zouden worden van zo’n vermogenstoets. Raadslid Ryan van Osch: “Als vader bijvoorbeeld in de zorg werkt en moeder klaar staat als politieagent zou het niet mogen dat als in zo’n gezin zorg nodig is dit ten koste gaat van de koopkracht.”

Daarnaast herkennen we dat zorgbehoeften ook voorkomen kunnen worden door te kijken naar de sociale omstandigheden zoals een goede woning en bestaanszekerheid. Ook het voorkomen en waar nodig saneren van schulden speelt hierbij een rol.

We leggen meer nadruk op het normaliseren van ongemakken en tegenslagen. Dat betekent ook dat niet per se voor elke tegenslag een duur zorgtraject nodig is of dat de gemeente bij elke tegenslag verantwoordelijk is voor een oplossing. We kijken wat mensen, samen met hun omgeving, ook zelf kunnen doen.We kijken naar wat iemand nodig heeft, niet naar wat de regels precies zijn. Soms is een bochtje afsnijden beter en/of goedkoper dan alle regels strikt volgen. Door maatwerk toe te passen en de grenzen tussen alle verschillende regelingen niet langer leidend te laten zijn bieden we creatieve en goede oplossingen.

De VVD Gilze en Rijen begrijpt dat we om de gevolgen van de uitganspunten in de nieuwe koers goed in te schatten we moeten wachten op de uitvoeringsagenda, maar in de tussentijd hoopt de VVD dat waar het kan de nieuwe koers al ingezet wordt voor een betere en betaalbare zorg voor onze inwoners.

Wilt u met ons aan de slag voor onze vier dorpen? Of heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact op met één van onze raadsleden: Hans Rutten op 06-22956693 en via  hansrutten8@gmail.com, Ryan van Osch op 06-42624667 en via ryanvanosch@gmail.com en Hans van Nistelrooij op 06-20423087 en via h.van.nistelrooij@ziggo.nl.