VVD: mooie ontwikkelingen Rijen Noord-West

Het nieuwbouwplan op het voormalige Koninklijke Marechausseekazerne nadert zijn voltooiing. Het eindresultaat mag er zijn wat veel meer voldoet dan het oorspronkelijk plan uit 2015 van de woningbouwcoöperatie Leijstromen.

Daarin waren 13 woningen in de sociale sector ingepland. De VVD Gilze en Rijen had samen met de bewoners van wethouder Noijhof en enkele andere partijen ernstige bezwaren tegen dit plan. Dat heeft geresulteerd dat wethouder Zwarts in gesprek is gegaan met Leijstromen voor een betere woningbouwplan op een beperkt gebied tussen bestaande woningen.

VVD fractievoorzitter Hans Rutten: “In een wijk met verspreide woningbouw in een bosrijke omgeving pastte geen plan met 13 woningen op een kluitje. Daarnaast had de VVD Gilze en Rijen ernstige bezwaren dat deze woningen zeer dichtbij de bestaande woningen aan de Wethouder Noijhof waren gesitueerd en daarnaast veel te weinig ruimte aanwezig was voor voldoende parkeerplaatsen. Een aanslag op de uitstraling van een mooie wijk”.

Zie nu het resultaat, 9 prachtige nul-op-de-meterwoningen waarmee zoveel mogelijk de wijksfeer in tact is gelaten. Een compliment voor alle partijen inclusief de bewoners van de wethouder Noijhof en wethouder Zwarts.

30 km-zone

Begin dit jaar is Rijen Noord-West ook grotendeels als 30 kilometer per uur zone ingericht. Daarmee is ook deze woonwijk een stukje veiliger geworden. Met twee scholen in dit gebied is dat ook heel belangrijk. Zo kunnen alle kinderen veilig van en naar school. We zijn blij met deze resultaten.

Bestemmingsplan Vijf Eikenweg

Vanaf 2020 wordt de provinciale weg N631 tussen Rijen en Oosterhout grondig op de schop genomen. VVD Gilze Rijen zijn tevreden over de vele verbeteringen doorgevoerd die zijn doorgevoerd op het gebied van doorstroming van autoverkeer, leefbaarheid en veiligheid. VVD raadslid Hans van Nistelrooij: ”De uitstraling van deze weg is sterk verbeterd, alhoewel de vangrails niet door iedereen als prettig worden ervaren.” Het eerste deel van het plan is hiermee ver uitgevoerd.

Het tweede deel van het plan is de spooronderdoorgang in combinatie met de kruising Nassaulaan. De N631 heeft op dit moment een gelijkvloerse kruising met het spoor Breda-Tilburg. Voor de spooronderdoorgang N631 bij Rijen heeft de Raad op 19 juli 2021 het bestemmingsplan “N631 onderdoorgang spoor Rijen” vastgesteld.  Tot 15 september konden er beroepen worden ingesteld. Als dit niet gebeurd is, kan het project op volle kracht door. Dat betekent dat er 2022 wordt gestart met de uitvoering en in 2024 de nieuwe tunnel er ligt.

Wilt u met ons aan de slag voor onze vier dorpen? Of heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact op met één van onze raadsleden: Hans Rutten op 06-22956693 en via  hansrutten8@gmail.com, Ryan van Osch op 06-42624667 en via ryanvanosch@gmail.com en Hans van Nistelrooij op 06-20423087 en via h.van.nistelrooij@ziggo.nl