VVD Gilze en Rijen: Een sluitende begroting 2022 met behoud van goede voorzieningen in onze gemeente.

Tijdens de Algemene beschouwingen op 11 november stelde VVD fractievoorzitter Hans Rutten tevreden vast dat we in een gemeente leven met goede voorzieningen die we met een sluitende begroting ook in stand kunnen houden.

De coronapandemie houdt ons na anderhalf jaar nog steeds bezig. De toenemende besmettingen, ook in onze gemeente, zijn een grote bron van zorg.  De regering heeft weer nieuwe, ingrijpende maatregelen moeten nemen. Het is belangrijk dat iedereen zich aan de coronamaatregelen houdt. We hebben tijdens de algemene beschouwingen dan ook de burgemeester gevraagd om de naleving van de regels zoveel mogelijk te promoten en daar waar nodig te handhaven.

VVD fractievoorzitter Hans Rutten: “Ik heb deze Algemene beschouwingen vooral gebruikt om vooruit te kijken. Zo vinden wij bijvoorbeeld dat met de huidige overlast van de basis de limiet bereikt is. Wij zullen blijven pleiten voor het inzetten van onder meer simulatoren om de overlast te verminderen en wooncomfort te verzekeren. Ook willen we nog steeds van de reserveveldfunctie voor de F-35 af. Die kan veel beter in De Peel landen.”

VVD raadslid Hans van Nistelrooij vult aan: ”We zijn vooral blij dat we een begin hebben gemaakt met het versnellen van woningbouw in onze gemeente. Op Wendel-Zuid in Gilze kunnen de bouwactiviteiten bijna worden opgestart en het centrumplan Gilze  komt in een eindfase. Ook is de eerste bouwactiviteit van 34 woningen aan het Laarspad in Gilze zichtbaar. En in Rijen wordt volop gebouwd aan het Stationsplein.

“Tussen de Leijen” is een groot gebied waar in de komende jaren een duurzame woonwijk met 375 woningen wordt gerealiseerd. Het eerste deelplan start met 77 woningen voor jong en oud en het plan eindigt in 2027. De VVD wil haast maken met bouwen van woningen naar behoefte en we willen daarom het uitgeven van kavels versnellen zodra het bestemmingsplan definitief is. De motie die wij hierover hebben ingediend is met grote meerderheid van stemmen aangenomen.

VVD fractievoorzitter Hans Rutten: “Alles overziend komen wij, in tegenstelling tot een aantal andere partijen, tot de conclusie dat onze gemeente een goed plek is om te wonen, met goede voorzieningen en woonlasten die tot de laagste in Nederland blijven behoren. Ook volgend jaar betalen onze inwoners fors minder dan in Dongen, Goirle of Alphen-Chaam.”

Wilt u met ons aan de slag voor onze vier dorpen? Of heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact op met één van onze raadsleden: Hans Rutten op 06-22956693 en via hansrutten8@gmail.com, Ryan van Osch op 06-42624667 en via ryanvanosch@gmail.com en Hans van Nistelrooij op 06-20423087 en via h.van.nistelrooij@ziggo.nl