VVD Gilze en Rijen is heel tevreden met het woningbouwplan “Tussen de Leijen” in Rijen

Op 31 Januari jl is het nieuwe bestemmingsplan Tussen de Leijen besproken in de Gemeenteraad. Dit plan beoogt tot 375 woningen te bouwen in Rijen op de locatie tussen de Mosstraat, de Zwarte Dijk en de Hanny Schaftlaan. Het is een mooi voorbeeld van de versnelling in het bouwen van woningen die de VVD Gilze en Rijen zo graag ziet en waar we de afgelopen jaren aan gewerkt hebben.

Het is de hoogste tijd om in een nog hogere versnelling woningbouw te realiseren. We beseffen dat het algemeen probleem van schaarste op de woningbouwmarkt niet zomaar is opgelost. We moeten daarom slim en toekomstbestendig bouwen. Alleen accenten leggen op bouwen voor “starters”, wat sommigen propageren, is niet realistisch, niet wenselijk en niet uitvoerbaar. We moeten ons focussen op woningbouw voor diverse doelgroepen, zodat er weer doorstroming komt op de woningmarkt en mensen die nu huren ook de kans krijgen op een koopwoning. Op die manier komt er gelijk ook weer meer ruimte voor onder andere onze jeugd om een huis in onze dorpen te kopen of te huren. Bouwen voor doorstroming is wat wij als VVD nastreven. Daarnaast dienen er in Hulten en Molenschot woningen voor starters gebouwd te worden. Dat is twee jaar geleden ook zo vastgelegd in de gemeentelijke Woonvisie.

VVD-raadslid Hans van Nistelrooij: “Het plan Tussen de Leijen voldoet aan al onze wensen. We bouwen in een open omgeving met veel groen en waterpartijen. Nog niet de helft van de grond wordt straks uitgegeven. We bouwen gevarieerd met compacte woningen, twee-kappers, vrijstaande woningen, rijtjeshuizen en ook sociale huurwoningen. Voor ieder wat wils dus! Wij zijn erg blij met dit plan omdat het weer mogelijkheden biedt voor onze inwoners om binnen onze gemeente een passende woning te vinden, echt voor iedereen.”

De behoefte aan woningen is groot onder onze inwoners. Hans van Nistelrooij: “Daarom hebben wij afgelopen jaar het initiatief genomen om de bouw van Tussen de Leijen te versnellen. De raad heeft dat gesteund, dus als het bestemmingsplan onherroepelijk is kan er snel begonnen worden. Ook steunen wij het idee om waar mogelijk voorrang te geven aan mensen die gebonden zijn aan onze gemeente. Zo heeft ook onze eigen jeugd toekomst in onze vier dorpen”

“Maar we zijn er nog niet” vervolgt Hans van Nistelrooij: “We hebben in onze gemeente ook starterswoningen nodig en grotere appartementen voor ouderen die niet meteen kleiner willen wonen als ze gelijkvloers willen gaan wonen maar ook kleinere appartementen en seniorenwoningen voor wie dat wel willen. Op deze manier zetten we in op de zo nodige doorstroming”. Gelukkig constateert de VVD dat naast dit grote woningbouwproject Tussen de Leijen er ook nog kleinere projecten in ontwikkeling zijn of van start gegaan zijn, zoals bij De Kring en het Stationsplein in Rijen en het Centrumplan in Gilze. Er komt zo eindelijk schot in het realiseren van woningen.

Wilt u met ons aan de slag voor onze vier dorpen? Of heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact op met één van onze raadsleden: Hans Rutten op 06-22956693 en via hansrutten8@gmail.com, Ryan van Osch op 06-42624667 en via ryanvanosch@gmail.com en raadslid Hans van Nistelrooij op 06-20423087 en via h.van.nistelrooij@ziggo.nl.