VVD Gilze en Rijen: Jongerenontmoetingsplaatsen (JOP’s) geen succes

De VVD Gilze en Rijen is aan het werk voor onze 4 dorpen. Zo heeft VVD Gilze en Rijen commissielid Paul Houtepen tijdens de evaluatie zijn zorgen geuit over van het gebruik de JOP’s.

In de commissie samenleving van 29 september is de evaluatie van het gebruik van de JOP’s besproken. Het college van B&W concludeerde dat de JOP’s op een goede locatie staan en dat de pilot als een succes beoordeeld kan worden.

Helaas zijn bij de evaluatie niet de jongeren en de omwonenden betrokken geweest. In de ogen van de VVD Gilze en Rijen een gemiste kans. Namens de VVD benoemde commissielid Paul Houtepen de pijnpunten die door zowel jongeren als omwonenden zijn aangegeven.

“In tegenstelling tot wat in het evaluatieverslag staat vermeld, is er wel degelijk sprake van overlast. In Rijen wordt gesproken over drugsoverlast en drugsgebruik door oudere jongeren en dit schrikt anderen jongeren af. Dat er weinig meldingen van overlast binnenkomen komt met name omdat de locatie van de JOP wordt gemeden, met andere woorden: de inwoners ontlopen de overlast.”

Ook in Gilze zijn er nauwelijks meldingen van overlast omdat er nauwelijks gebruik gemaakt wordt van de JOP. Vanzelfsprekend zijn er dan geen klachten. Of toch wel? De grootste klacht over de JOP in zowel Rijen als Gilze is dat er veel te weinig gebruik van wordt gemaakt en daarmee aan de doelstelling voorbij gegaan wordt. In zijn betoog riep VVD-commissielid Paul Houtepen wethouder Doremalen op om in gesprek te gaan met de jongeren en de omwonenden en zo direct de inbreng van belanghebbenden mee te nemen in de evaluatie.

VVD-raadsleden Hans van Nistelrooij en Bart van Enschot benadrukken deze duidelijke oproep om via overleg de direct belanghebbenden te betrekken en zo tot een zorgvuldige evaluatie en conclusie te komen.

Doe ook mee met ons!

Je kunt ons bereiken via vvdgilzerijen@outlook.com en via Facebook en Instagram.