VVD Gilze en Rijen: Duurzaam deelvervoer Ja! Overlast Nee!

De VVD Gilze en Rijen is aan het werk voor onze 4 dorpen. Zo dienden de VVD-raadsleden Hans van Nistelrooij en Bart van Enschot mede een motie van GB in die de overlast van deelvervoer in de toekomst moet voorkomen.

In november 2021 plaatste Go Sharing 20 deel-scooters in Rijen en 15 in Gilze. Direct daarna zagen we overal in ons straatbeeld op de gekste plekken scooter geparkeerd of liggen. Op vragen indertijd aan het college werd duidelijk dat er niets aan was te doen want er stond niets in onze plaatselijke verordening. Er werd steeds meer overlast ervaren, scooters gingen in brand en trottoirs werden geblokkeerd.

Zo verrassend als de scooters geplaats werden verdwenen ze ook weer in november 2022.

VVD-fractievoorzitter Hans van Nistelrooij hierover: “Wij zijn niet tegen het mogelijk maken van duurzaam deelvervoer. Daar moet ook in onze gemeente ruimte voor zijn. Wij zijn wel tegen de overlast die we het laatste jaar ervaren hebben. Daarom hebben wij de motie mee ingediend om het toestaan van deelvervoer van voorwaarden te voorzien die overlast moeten beperken en dit in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) op te nemen. Wij waren dan ook zeer verrast door de weigering in eerste instantie van wethouder Machielsen om de motie te accepteren. Na debat in de raad en schorsing door het college ging de wethouder toch akkoord.”

VVD-fractielid Bart van Enschot vult aan: “Wij zijn hier uiteindelijk tevreden mee want het argument dat hij gebruikte namelijk bekijken wat we kunnen doen als de volgende aanbieder zich meldt is het paard achter de wagen spannen. Als de volgende aanbieder zich meldt moet de APV aangepast zijn.”

De motie vraagt om te onderzoeken onder welke voorwaarden duurzaam deelvervoer in onze gemeente mogelijk is, de opties aan de Raad voor te leggen en de verordening hierop aan te passen. En dat allemaal uiterlijk Q2 2023.

Uiteindelijk werd de motie unaniem aangenomen en daar zijn wij als VVD Gilze en Rijen blij mee. Want duurzaam deelvervoer Ja! Maar overlast Nee!

Laat ons weten wat voor u belangrijk is zodat wij in de raad- en commissievergaderingen uw belangen goed kunnen behartigen en afwegen.

Doe ook mee met ons!

Je kunt ons bereiken via vvdgilzerijen@outlook.com en via Facebook en Instagram.