Wordt project Spoorzone een doodlopend spoor?

De VVD Gilze en Rijen is aan het werk voor onze 4 dorpen. Zo bepleit de VVD fractie meer realiteitszin in het project Spoorzone.

Voor het project Spoorzone in Rijen heeft de huidig coalitie van Kern75, GGR en PvdA gekozen voor een tunnel die uitsluitend bestemd is voor langzaam verkeer. Een keuze die door de VVD Gilze en Rijen bij herhaling werd afgewezen.

Bij de nadere uitwerking van deze optie blijkt via de kwartaalrapportage over dit project dat de kosten voor een fietstunnel -relatief gezien- nauwelijks goedkoper zijn dan een volwaardige variant voor alle lokaalverkeer. Daarbovenop blijkt uit onderzoek door Twynstra-Gudde naar de brandweerzorg Rijen-Zuid dat er geen volwaardige alternatieve route is voor de brandweer richting Rijen-Zuid.

De VVD Gilze en Rijen concludeert dat je voor een tunnel die enkel bestemd is voor langzaam verkeer slechts 5% bespaart en dat daarmee de brandweerzorg voor Rijen-Zuid ernstig in gevaar komt. Daarbij komt ook nog dat de ca. 1500 bewoners van Rijen-Zuid voor een groot gedeelte worden afgesloten van alle voorzieningen zoals winkels, huisartsen, apotheken e.d. in Rijen Noord en dat daarmee Rijen Zuid geïsoleerd raakt. Er zit toch niemand te wachten op een fietstunnel van ruim € 70 miljoen!

Daarom roept de fractie van de VVD Gilze en Rijen de coalitiepartijen op om niet ten koste van alles een verkiezingsbelofte proberen na te komen, maar zich te herbezinnen op de gemaakte keuze en te gaan werken aan een alternatief waarmee alle inwoners van Rijen bij gebaat zijn. Veiligheid voor iedereen, realiteitsbesef en financiële zorgvuldigheid moeten hierbij het uitgangspunt zijn.

Doe ook mee met ons!

Je kunt ons bereiken via vvdgilzerijen@outlook.com en via Facebook en Instagram.