Huisvesting ABG en Bestuurszetel en afkoppeling regenwater trekken zware wissel op gemeentebegroting.

De VVD Gilze en Rijen is aan de slag voor onze 4 dorpen. Zo waren VVD-fractievoorzitter Hans van Nistelrooij en VVD-raadslid Bart van Enschot aanwezig bij de Drieraden-avond op 17 januari in het Gemeentehuis van Gilze en Rijen. Op de agenda stond het voorstel van de ABG-directie om te investeren in een nieuw gemeenschappelijk gebouw voor de gehele ABG-organisatie. Dit gebouw moet worden gebouwd op de voormalige hockey velden aan de Atalanta in Rijen. Het feit dat deze grond beschikbaar is en dicht bij het station ligt zijn de twee zwaarste argumenten om voor deze locatie te kiezen. Dit nieuwe gebouw vraagt een investering van ca €17,2 miljoen. Als voorwaarde voor instemming met dit project hebben Alphen-Chaam en Baarle-Nassau genoemd dat de bestuurszetel van Gilze en Rijen niet in dit gebouw komt. Voor onze gemeente betekent dit dat we het huidige gemeentehuis geschikt en duurzaam moeten maken als toekomstige bestuurszetel en een nieuwe bestemming moeten vinden voor het vrijkomende gedeelte van ons gemeentehuis als de ambtenaren naar het nieuwe gebouw verhuizen.

Op 23 januari was er een Raadsinformatieavond over het ontkoppelen van regenwater in de kern van Rijen. Een duidelijke presentatie waarin verschillende opties werden gepresenteerd om de huidige en toekomstige regenwateroverlast te voorkomen, maar waaruit ook bleek dat dit forse investeringen vraagt. Een bedrag van bijna € 29 miljoen voor het gehele plan!

Deze drie onderwerpen, naast alle andere kleine en grote projecten, vergen een forse investering.

De VVD zal kritisch kijken naar de financiële gevolgen voor de begroting en wat de impact hiervan is voor de lasten van de inwoners van onze gemeente.

Doe ook mee met ons!

Je kunt ons bereiken via vvdgilzerijen@outlook.com en via https://gilzerijen.vvd.nl Facebook en Instagram.