VVD Gilze en Rijen: Een fietstunneltje voor €12 miljoen per meter

De VVD Gilze en Rijen is aan de slag voor onze 4 dorpen. Zo heeft raadslid Bart van Enschot tijdens de Commissie Ruimte van 21 maart gesproken over het aangepaste plan voor de fietstunnel in de Julianastraat. Raadslid Bart van Enschot hierover: “De Spoorzone is een zeer complex project en heeft een enorme impact voor onze gemeente en Rijen in het bijzonder.

De beslissing die we nu nemen over de herstart van het project heeft enorme consequenties. We staan op het punt om een belangrijke beslissing te nemen over een forse ingreep in de infrastructuur van Rijen, een ingreep die impact zal hebben voor een periode van misschien wel de komende honderd jaar of meer. Want een tunnel verplaats of vervang je niet zomaar.

We beslissen nu hoe de brandweerzorg er voor de komende honderd jaar uitziet, we beslissen hoe het autoverkeer de komende honderd jaar moet omrijden om van noord naar zuid te komen en omgekeerd!”

Deze coalitie gaat van een auto te gast tunnel, met doorgang voor de brandweer, naar een fiets- en voetgangerstunnel van slechts 5 meter breed. Voorgoed geen doorgang meer voor auto’s en brandweer met alle gevolgen van dien.

VVD Fractievoorzitter Hans van Nistelrooij: “De plannen van het college om voor ca €65 mln. een fietstunneltje onder de Julianastraat te plaatsen is ondoordacht. Het isoleert de ca 1500 inwoners van Rijen Zuid niet alleen van alle voorzieningen in Rijen Noord maar het speelt ook nog met hun veiligheid. Terwijl voor nagenoeg hetzelfde geld een tunnel aangelegd kan worden die alle opties voor de toekomst openhoudt”

De VVD-fractie stelt dan ook voor de oorspronkelijke variant te bouwen, geschikt voor brandweer en auto’s, en deze enkel toegankelijk te maken voor fietsers en voetgangers en voor de brandweer.

Als blijkt dat dit voldoet en er geen behoefte is aan aanpassingen, prima, dan blijft de tunnel die functie behouden. Zo niet dan kunnen we inspelen op de dan geldende behoeftes.

Doe ook mee met ons!

Je kunt ons bereiken via vvdgilzerijen@outlook.com en via https://gilzerijen.vvd.nl Facebook en Instagram.