VVD Gilze en Rijen: Miljoenen meer naar de ABG-organisatie en is het VIP te redden?

De VVD Gilze en Rijen is aan de slag voor onze 4 dorpen. De VVD-raadsleden Bart van Enschot en Hans van Nistelrooij uitten hun zorgen over de begroting van de ABG voor 2023 en de voortgang van de besprekingen waarbij het VIP voor de basisondersteuning zou moeten aansluiten bij een consortium onder leiding van Contour de Twern.

Fractievoorzitter Hans van Nistelrooij over de ABG-begroting: ”Wij hebben altijd loyaal en constructief de ontwikkeling van de ABG-organisatie gesteund. Daar lijkt met deze begroting een eind aan te komen. Dat de loonkosten geïndexeerd moeten worden voor de stijgende inflatie begrijpen wij nog. Dit is een wettelijke verplichting en waarschijnlijk wordt de gemeente hiervoor gecompenseerd. Echter de mate waarin weten we nog niet. De meicirculaire die dit aangeeft is binnen maar het college heeft nog niet aangegeven hoe dit uitpakt voor ons deel van de ABG-begroting. We kunnen niet elk jaar miljoenen meer naar de ABG-organisatie sturen. In 2024 vraagt de ABG €25 miljoen van onze gemeente, dat is €4.3miljoen meer dan in 2023. Onze bijdrage loopt op naar €27miljoen in 2027. En dan komt daar een nieuwe gezamelijke huisvesting en een nieuwe bestuurszetel inrichten nog bovenop.

Wij wilden deze drie onderwerpen graag in hun samenhang behandelen en tot een integrale afweging komen en wilden duidelijk hebben wat al deze miljoenen voor effect hebben op de lasten voor onze inwoners. We begrijpen dan ook niet de onwil van de coalitie om dit niet te doen”.

VVD-raadslid Bart van Enschot over het VIP: “Samen met de andere oppositiepartijen hebben we middels een motie aangedrongen op een uitstel en gegarandeerde budgettoekenning voor het VIP tot 1 november 2023. Dit omdat gebleken is dat de al lang lopende onderhandelingen nog niet tot een goed resultaat voor het VIP hebben geleid. De coalitiepartijen denken dat het wel goed gaat komen maar deze veronderstelling is nergens op gebaseerd. Vandaar dat wij hebben aangedrongen om het VIP even meer tijd en ruimte te geven voor verdere gesprekken. De VVD Gilze en Rijen blijft zich inzetten voor continuïteit van het VIP”.

Doe ook mee met ons!

Je kunt ons bereiken via vvdgilzerijen@outlook.com en via https://gilzerijen.vvd.nl Facebook en Instagram.