VVD Gilze en Rijen: Financiële vooruitzichten niet rooskleurig

De VVD Gilze en Rijen is aan de slag voor onze 4 dorpen. Tijdens de raadsvergadering van 10 juli werden VVD-raadsleden Hans van Nistelrooij en Bart van Enschot niet vrolijk van de financiële vooruitzichten die in de Perspectief Nota voor 2024-2027 gepresenteerd werden.

Fractievoorzitter Hans van Nistelrooij hierover: “De eerste inzichten voor dit jaar laten zien dat we afstevenen op een tekort van ca. € 400.000 voor dit jaar. De eerste vooruitblik voor de volgende jaren laat zien dat we in 2024 en 2025 nog net zwarte cijfers schrijven maar dat we in 2026 afstevenen op een tekort van € 2,4 miljoen en in 2027 op een tekort van maar liefst

€ 4,3 miljoen. Voor een deel wordt dit veroorzaakt doordat we mogelijk minder bijdragen van de rijksoverheid krijgen maar ook door de keuzes die dit college maakt. We hebben door de krapte op de arbeidsmarkt onze ABG-bezetting niet op peil, normaal dwingt je dat tot het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten. Maar ons college kiest ervoor dan maar dure expertise in te huren die vervolgens een visie en een plan afleveren dat we niet kunnen implementeren omdat we de mensen niet hebben. Daarnaast kiest het college ervoor om boven op de begroting van de ABG nog eens 3 mensen extra in te huren die samen ruim

€ 240.000 structureel per jaar gaan kosten. Kortom een vooruitzicht om niet vrolijk van te worden”.

Prioriteiten stellen.

VVD-raadslid Bart van Enschot vult nog aan: “Wij pleiten al langer om te komen tot een prioriteitenlijst die door het college met input van de ABG-organisatie wordt gemaakt en waar de raad dan al dan niet mee in kan stemmen. Nu horen we alleen maar dat projecten zijn vertraagd als gevolg van beperkte mankracht. Dat maakt ons werk als raadslid wel erg moeilijk”

Doe ook mee met ons!

Je kunt ons bereiken via vvdgilzerijen@outlook.com en via https://gilzerijen.vvd.nl Facebook en Instagram.