Vragen over komst aanmeldcentrum asielzoekers naar Gilze

Wij zetten onze vraagtekens bij de wenselijkheid van een centrale opvanglocatie en aanmeldcentrum op het AZC in Gilze. Daarnaast constateren we dat het besluit van COA, DT&V en IND om deze diensten in Gilze te vestigen blijkbaar al vorig jaar genomen is, zonder dat de raad hiervan op de hoogte was. Onze zorgen richten zich met name op de gevolgen van deze uitbreiding op de omgeving van het AZC, de leefbaarheid in Gilze en omgeving en de gevolgen voor de inwoners van onze gemeente. Daarom hebben we vragen gesteld aan het college.

1. We constateren daarbij ook dat in het meegestuurde persbericht van COA, DT&V en IND wordt aangegeven dat AZC Gilze al vorig jaar is aangewezen als gezamenlijke vreemdelingenlocatie. Waarom is de Gemeenteraad hierover pas in augustus van dit jaar over geïnformeerd? Was dit al wel eerder bekend bij het college? Zo nee, waarom niet en hoe beoordeelt het college dit dan in het licht van een goede samenwerking tussen de gemeente en deze diensten?
  2. Bij de herziening van de bestuursovereenkomst eind vorig jaar, werd steeds aangegeven dat op het AZC in Gilze zowel een Gezinslocatie gevestigd zou worden, als een Proces Opvang Locatie. Nu is er sprake van een Centrale Opvanglocatie met aanmeldcentrum. In welke mate wijkt de voorgestelde situatie af van de situatie zoals die ten tijde van het sluiten van de bestuurovereenkomst voorgehouden werd?
  3. Welke mogelijkheden heeft de gemeente om, wanneer we dat wenselijk zouden vinden, de komst van een aanmeldcentrum en de diverse diensten te verhinderen? Is aanpassing van de bestuursovereenkomst inderdaad noodzakelijk als binnen de grens van 1200 personen wordt gebleven? Of kunnen de diensten gewoon hun gang gaan en hebben wij als gemeente daar niets over te zeggen?
  4. Is het college bereid om niet alleen de directe omwonenden, maar juist ook de gehele lokale gemeenschap actief te informeren over dit proces? En wil het college hierbij ook zorg dragen voor voldoende inspraak? Zo nee, waarom niet?
  5. De toestroom van vluchtelingen aar een aanmeldcentrum is, naar de aard van deze toestroom, doorgaans onverwacht en kan sterk fluctueren. Welke garanties zijn er dat de grens van 1200 personen dan ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt ? Is hier gemeentelijke handhavingcapaciteit voor beschikbaar en bestaan er ook bevoegdheden om daadwerkelijk te handhaven?
  6. Welke afspraken wil het college met het COA maken om de veiligheid op het AZC en in de omgeving daarvan bij vestiging van centrale opvanglocatie en een aanmeldcentrum te garanderen?
  7. Welke maatregelen neemt het college om de leefbaarheid van de directe omgeving en de bredere gemeente op minimaal het huidige niveau te houden?
  8. De komst van een aanmeldcentrum kan leiden tot een hoop extra verplaatsingen van en naar het AZC. Het AZC Gilze is echter een behoorlijk afgelegen locatie. Welke gevolgen heeft dit voor de directe omgeving en de leefbaarheid daarvan? Worden deze verplaatsingen georganiseerd of is men aangewezen op het weinige openbaar vervoer dat er is?
  9. Bij de Perspectiefnota is er €20.000 gereserveerd om de entree van de Chaamse Bossen aantrekkelijker te maken voor toerisme. Wat voor gevolgen verwacht het college dat de komst van een aanmeldcentrum heeft op het toerisme in onze gemeente in het algemeen, en de Chaamse Bossen, waar het AZC aan grenst, in het bijzonder?