Wethouder Willem Starreveld (Kern’75) onder vuur in Gilze en in Rijen

Het college van B&W, het dagelijks bestuur van onze gemeente, mocht afgelopen week de ‘felicitaties’ van de VVD-fractie in ontvangst nemen. Onze gemeente was afgelopen week namelijk in het nieuws met een top-3 notering van meest gevaarlijke verkeerssituaties in Brabant. Het kruispunt Constance Gerlingsstraat – Stationsstraat in Rijen had de twijfelachtige eer om lang deze ranglijst aan te voeren. Volgens wethouder Willem Starreveld (Kern’75) is er echter niets aan de hand. Dezelfde wethouder moest afgelopen week ook diep door het stof door fouten bij de bomenkap in het centrum van Gilze.

Kruispunt Contance Gerlingsstraat – Stationsstraat

Dat dit kruispunt door veel inwoners als gevaarlijk wordt aangemerkt, verbaasd de VVD totaal niet. Wij hebben afgelopen jaren al meerdere keren het college opgeroepen om actie te ondernemen. Het kan immers niet zo zijn dat we op ernstige ongelukken gaan wachten, voordat deze situatie aangepakt wordt. Het college wil niet verder gaan dan een mogelijk oplossing volgend jaar in een meerjarenplanning opnemen. Uitvoering kan dan nog jaren op zich laten wachten. Wat de VVD Gilze en Rijen is dat onvoldoende. Wij willen snel concrete actie. Daarbij kan dan ook goed rekening gehouden worden met de ontwikkelingen in het centrum van Rijen. Hier kan dan het Wilhelminaplein met een by-pass autovrij gemaakt worden. Overigens ziet de wethouder ook hier liever auto’s over het plein, dat het centrum van Rijen zou moeten vormen, rijden.

Kapvergunning groenstrook centrumplan Gilze-parkdeel

Ook in Gilze lag wethouder Starreveld afgelopen weken onder vuur. Omwonenden van het centrumplan Gilze (de oude sportvelden) waren verbaasd en geschokt. Ook spraken ze over grote blunders. Zonder overleg was er een kapvergunning voor de ontwikkeling van het centrumplan Gilze (Parkdeel) verleend. Dat terwijl bij de ontwikkeling van het centrumplan juist door wethouder Starreveld was beloofd dat er zo min mogelijk bomen gekapt zouden worden. De VVD had flinke kritiek op het optreden van de wethouder. ‘Voor een college dat zegt burgerparticipatie zeer belangrijk te vinden, laten ze de inwoners van onze gemeente wel heel vaak in de kou staan’ aldus VVD-fractievoorzitter Hans Rutten.