Woede over zorgverlening GGZ na mishandeling in Gilze

In BN De Stem van 23 september staan twee uitgebreide artikelen over de mishandeling van een vrouw in Gilze op zaterdag 19 september en een tweede poging van dezelfde verdachte tegen hetzelfde slachtoffer de maandag daarna. In de krant maakt de burgemeester zich boos over de wijze waarop de GGZ omgegaan is met deze verdachte. Wij delen de woede van de burgemeester en de omwonenden hierover. Wij maken ons ook zorgen over de zorg die door GGZ verleend wordt. Daarom hebben wij vragen gesteld. Wij willen namelijk herhaling voorkomen.

1) In de media geeft de burgemeester aan niet geïnformeerd te zijn door GGZ, zodat hij ook niet van zijn bevoegdheden gebruik kon maken om de man gedwongen op te nemen. Welke afspraken zijn er met de politie, het OM en GGZ gemaakt om dit soort gevallen samen te werken?

2) De burgemeester geeft in de krant aan dat die de zoveelste keer is dat hij hier tegen aanloopt met de crisisdienst. Kan hij aangeven hoe vaak dat het geval is geweest en wat daar aan afspraken met GGZ uit voort is gekomen?

3) Hoe beoordeelt u het functioneren van de GGZ in onze gemeente in zijn algemeenheid en die van de crisisdienst in het bijzonder?

4) Welke bevoegdheden heeft de burgemeester, danwel het college, om verbeteringen bij de crisisdienst af te dwingen? En op welke wijze gaat u hier gebruik van maken?

5) Wij begrijpen dat de burgemeester maandag terecht en doortastend direct actie heeft ondernomen om de verdachte uit de gemeente te krijgen. Welke bestuurlijke maatregelen heeft hij hiertoe ingezet?

6) Wilt u deze vragen voor de vergadering van de raadscommissie samenleving op 14 oktober schriftelijk beantwoorden? Zo nee, waarom niet?

Namens de VVD Gilze en Rijen,

David Vermorken, raadslid