Uitstel van besluitvorming over Jeugdzorg, Werk en WMO baart VVD zorgen

De VVD Gilze en Rijen maakt zich zorgen over de nieuwe taken die de gemeente krijgt op het gebied van jeugdzorg, werk en WMO. Raadslid David Vermorken: “De wet verplicht de gemeenteraad op uiterlijk 31 oktober de verordeningen over jeugdzorg en WMO vast te stellen. Dan weten inwoners ook waar ze aan toe zijn. ” Het college heeft laten doorschemeren dat de regels die bepalen wie waar recht op heeft, pas half december door de raad vastgesteld kunnen worden. “Eind juni hoorden we nog van het college dat het oktober in plaats van september wordt. December is echt heel erg laat voor alle inwoners die duidelijkheid willen en verdienen.” De VVD Gilze en Rijen zal daarom hierover vragen stellen in de raad van maandag 29 september.

De nieuwe taken op het gebied van jeugdzorg, werk en WMO komen niet onverwacht naar de gemeente. Uiteraard moeten er in een korte termijn veel zaken geregeld worden. “We hebben er begrip voor dat het organiseren van deze nieuwe taken veel inspanningen vraagt van de ambtelijke organisatie, maar het is voor inwoners gewoon erg belangrijk om te weten waar ze op 1 januari voor bij de gemeente kunnen aankloppen en wat ze zelf moeten regelen. “

Eigen bijdrage
Ook is het bijvoorbeeld nog niet duidelijk of de eigen bijdrage afhankelijk wordt van het inkomen en/of het vermogen dat iemand heeft. “De VVD Gilze en Rijen is voor een eigen bijdrage. Wij zien dat als een goed middel om eigenaarschap en betrokkenheid van mensen die ondersteuning nodig hebben, te borgen. Maar of iemand ondersteuning nodig heeft is niet afhankelijk van het inkomen dat iemand heeft. En ook het vermogen dat iemand heeft is geen selectiecriterium. Mensen die jarenlang zuinig leven en sparen worden dan bestraft omdat ze meer zouden moeten betalen als ze zorg nodig hebben, dan mensen die vooral geld hebben uitgegeven. Dat vinden wij onterecht.”