Locatieonderzoek nieuwe sporthal en zwembad deugt totaal niet

De VVD Gilze en Rijen vindt het onderzoek naar een nieuwe locatie voor het zwembad en sporthal aan de oostkant van Rijen ondeugdelijk. Fractievoorzitter Hans Rutten: “Er wordt in het onderzoek niet gekeken naar de geluidsoverlast voor de omwonenden en er is geen aandacht voor de te verwachten parkeeroverlast in de buurt. Het locatieonderzoek is geschreven om een bepaalde uitkomst veilig te stellen, niet om de beste locatie te kiezen voor de inwoners van Rijen.”

College kies voor zoveel mogelijk overlast voor omwonenden
In het onderzoek is geen aandacht voor de parkeerdruk bij het nieuwe zwembad. Op de gekozen locatie is slechts ruimte voor het minimaal aantal parkeerplaatsen, terwijl de andere locaties hier veel meer mogelijkheden toe hebben. Fractievoorzitter Hans Rutten: “De bewoners van de Vliegende Vennen krijgen door de bouw van basisschool De Kring al last van extra verkeersdrukte in hun wijk overdag. Door de keuze van het college om de sporthal én het zwembad daar ook nog eens bij te plaatsen, hebben omwonenden ook ’s avonds en in het weekend last van parkeeroverlast. Kijk maar hoe dat nu is bij de Margriethal en Tropical. Daarnaast is het ook de bedoeling de sporthal te gebruiken voor evenementen. Deze zullen midden in een woonwijk ook voor geluidsoverlast zorgen.”

Weggegooid geld
In het onderzoek is geen aandacht voor mogelijke planschadeclaims. Dit zijn bedragen die de gemeente moet uitkeren als woningen in waarde dalen door de bouw van de sporthal en het zwembad. Deze worden in het onderzoek niet meegenomen. Volgens de VVD is dit onjuist. Fractievoorzitter Hans Rutten hierover: “De extra kosten die nodig zijn om de sporthal aantrekkelijk vorm te geven op de andere locaties worden wel meegenomen, maar midden in een woonwijk mag van dit college gewoon een groot blok beton weggezet worden. Dat dit leidt tot extra kosten in het kader van planschade wil dit college niet onder ogen zien.”

Uitgangspunten herzien
Ook heeft het college de eerder vastgestelde uitgangspunten herzien. “Het college heeft onderzoek gedaan naar de behoefte die er is voor een zwembad in Rijen” aldus Hans Rutten. “Uit dat onderzoek blijkt dat het zwembad een regionale functie heeft en 20.000 bezoekers kan trekken. In het locatieonderzoek is het echter ineens een pluspunt als het zwembad zich op de inwoners van Rijen richt. Dat klopt niet met de eerdere uitgangspunten.”

Verkeersveiligheid
Voor de VVD Gilze en Rijen is de verkeersveiligheid een belangrijk punt. Alhoewel de loopafstand naar de locatie Moerstraat-Hannie Schaftlaan (aan de oostzijde van de rotonde bij de Margrieten), voor de scholieren van De Kring langer is, is het tegelijkertijd ook mogelijk om daar een veilige oversteekplaats voor te maken. Ook voor de door veel fietsers gebruikte fietsroute naar Tilburg zijn dan verbeteringen mogelijk.

Besluit nog niet definitief
Het besluit om de sporthal en het zwembad direct naast De Kring te bouwen is gelukkig nog niet definitief. Op woensdag 10 september spreekt de raadscommissie Samenleving vanaf 19:30 uur over dit onderwerp. U kunt daarbij ook inspreken. Uiteraard kunt u ook met de VVD Gilze en Rijen opnemen om uw mening te laten horen. Dat kan hieronder!