VVD Gilze en Rijen kritisch op ambitieloos coalitieakkoord

De VVD Gilze en Rijen vindt dat het akkoord dat Kern’75, Gemeentebelang en CDA gesloten hebben uitblinkt in een gebrek aan ambitie. Fractievoorzitter Hans Rutten: “Er wordt in het akkoord bijna geen nieuwe ambitie getoond. De enige concrete zaken waar deze coalitie voor kiest, zijn een extra wethouder en het aanplanten van 50 nieuwe bomen.”

Extra wethouder en 50 bomen grootste ambities nieuwe coalitie

Meer wethouders onacceptabel voor VVD
De uitbreiding van dit college met een extra wethouder kost de gemeente de komende jaren bijna een half miljoen euro. Voor de VVD is dat onacceptabel. Fractievoorzitter Hans Rutten: “Een uitbreiding van het college voor bijna een half miljoen euro is de VVD veel te gortig. Er wordt de komende jaren veel op personeel bezuinigd, dan is deze uitbreiding van de bestuurlijke top een volstrekt verkeerd signaal. De VVD had een kleine deeltijduitbreiding van tijdelijke aard reëel gevonden, gelet op de nieuwe gemeentelijke taken. Helaas kiest het nieuwe college ervoor om een half miljoen te investeren in de eigen werkgelegenheid.”

Wilhelminaplein wordt autovrij
Fractievoorzitter Hans Rutten: “Als een van de weinige partijen in Gilze en Rijen had het centrum in Rijen een prominente plaats in ons verkiezingsprogramma én in onze campagne. Zoals ik tijdens de campagne aangaf is het nu de laatste kans om een echt centrum in Rijen te realiseren. Geen auto’s dus op het Wilhelminaplein en een bypass. Het coalitieakkoord omarmt de mening van de klankbordgroep, die dat net als de VVD ook vindt. Wij gaan er scherp op letten dat de coalitiepartijen niet tijdens de rit alsnog van mening veranderen.”

Coalitie gaat lokale lasten verhogen
Helaas is op het gebied van de lokale lasten duidelijk te merken dat de VVD geen deel uitmaakt van de coalitie. Fractievoorzitter Hans Rutten: “Kern’75, Gemeentebelang en het CDA willen dat Gilze en Rijen bij de 25% goedkoopste gemeenten van Nederland hoort. Dat betekent dat wat deze partijen betreft, de lasten omhoog mogen. Immers, Gilze en Rijen staat nu op plaats 34 qua netto woonlasten, en dat mag van de coalitie plaats 101 worden. Dat betekent een verhoging van lokale lasten met 13,8%. Daar komen ook nog de jaarlijkse correcties vanwege de inflatie boven op. Het is dus zeer goed mogelijk dat de lokale lasten de komende jaren met ruim 20% toenemen. Voor de VVD is dat onacceptabel. In plaats van de kosten voor de burger laag te houden, gaan de lasten omhoog om onder meer een extra wethouder van te betalen.”