Lokale initiatieven

Onze inwoners doen veel in hun eigen buurt en voor hun verenigingen. Wij vinden dat mensen de vrijheid moeten hebben om dat te kunnen doen. We moedigen dat aan en helpen waar nodig. Soms door een vergunning te verlenen waar dat veilig kan, of door een financiële bijdrage of door bijvoorbeeld afzethekken te leveren voor een hardlooprondje of wielerwedstrijd. Er is veel dat goed gedaan wordt door de actieve mensen in onze vier dorpen. Wij waarderen dat, moedigen dat aan en geven mensen de ruimte. De beste plannen en ideeën worden bedacht bij mensen thuis aan de keukentafel, tijdens de buurtbarbecue, in een gesprek op straat of met de buren.

Wij luisteren naar ideeën van inwoners en kijken wat de gemeente Gilze en Rijen kan doen om ideeën werkelijkheid te laten worden. Bijvoorbeeld door te helpen om de juiste mensen bij elkaar te brengen. Door regels die in de weg staan weg te nemen. En soms met een (opstart)subsidie.

We waarderen de inwoners die zich als vrijwilliger inzetten binnen onze vier dorpen en zetten mensen die bijzondere dingen doen in het zonnetje.

Met F-ons is er ook een mogelijkheid om laagdrempelig geld te krijgen voor nieuwe bewonersinitiatieven. Hier gaan we mee door

Bij nieuwe plannen overleggen we vooraf met de inwoners die door het plan geraakt worden over de concrete invulling en uitvoering.

Inwoners kunnen inspreken bij raads- en commissievergaderingen en ook initiatieven aan de raad voorleggen.

We zijn transparant in wat we doen. De vergaderingen van de gemeenteraad en de raadscommissies zijn online te volgen en terug te kijken.

Om sneller in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen en vertragingen te voorkomen kijken we kritisch naar de vergaderfrequentie en -structuur van de gemeenteraad.