Wij willen snelle aanpak Anne Frankplein en Raadhuisplein

De VVD Gilze en Rijen pleit al jaren voor een snelle aanpak van onveilige verkeerssituaties in onze gemeente. Fractievoorzitter Hans Rutten: “Al jaren vragen wij aandacht voor de onveilige situatie voor fietsers op het Raadhuisplein, de gevaarlijke kruising Stationsstraat – Constance Gerlingsstraat en ‘blackspot’ kruising Hannie Schaftlaan – Mosstraat.” Na veel onderzoeken sprak de Commissie Ruimte hier afgelopen donderdag 20 oktober over. Deze bespreking verliep teleurstellend, met veel gebroken beloftes.

Zo werd er een voorstel besproken over het Raadhuisplein. De conclusie daarvan is eigenlijk dat de coalitie voorlopig niets wil doen. Volgend jaar komt er namelijk een onderzoek naar de ondertunneling van de Oosterhoutseweg. Omdat de verkeersstromen in Rijen wellicht veranderen als die tunnel er over een flink aantal jaren ligt, wil de coalitie de aanpak van het Raadhuisplein weer uitstellen. “Er wordt al veel te lang over het Raadhuisplein gesproken”, aldus fractievoorzitter Hans Rutten. “De hoge stoepranden en de onveilige situaties voor fietsers zijn veel Rijenaren een doorn in het oog. De VVD Gilze en Rijen zet daarom nog steeds in op snelle uitvoeringen van de linksomvariant. Dit is veiliger voor fietsers en biedt de kans meer parkeerruimte te realiseren dichtbij de winkels. En toen Vita verbouwd werd, zagen we al dat dit werkt. Het is teleurstellend dat de coalitie onder leiding van Kern’75 het uitwerken van dit voorstel wederom maanden uit wil stellen. Gemeentebelang wil het Raadhuisplein überhaupt niet meer aanpassen en het geld aan andere zaken uitgeven.”

En ook de aanpak van het Anne Frankplein staat misschien niet meer op de planning. In 2014 hebben wij daarover een motie ingediend, die door het CDA, Kern’75 en de PvdA gesteund werd. Gemeentebelang was daar tegen. Hans Rutten: “De bochten moeten aangepast worden, want als er nu een vrachtwagen of bus langskomt loopt het hele verkeer vast. Dat kan zonder er een racebaan van te maken. Daarbij moet ook meteen het Anne Frankplein fatsoenlijk ingericht worden. Daar wacht men al 9 jaar op.” De verbazing was dan ook groot toen de coalitie begon aan te dringen op afstel van dit punt. CDA’er Jac Wouters zei zelfs dat er nooit problemen zijn als er vrachtwagens of bussen door de te krappe bochten moeten. Fractievoorzitter Hans Rutten, die zelf in de Vliegende Vennen woont, sprak de CDA’er uit Gilze hier stevig op aan. “Het CDA zwalkt. Twee jaar geleden wilde men, net als wij, dat het Anne Frankplein aangepakt wordt. Nu de ontwerpen bijna klaar zijn, wil het CDA de stekker er uit trekken. Dat is een klap in het gezicht van de omwonenden en van alle Rijenaren die een mooi Anne Frankplein willen.”

In 2017 zijn er onder andere ook plannen om het kruispunt Hannie Schaftlaan – Mosstraat aan te passen. Deze kruising moet snel veiliger gemaakt worden, want ook al lijkt deze kruising erg overzichtelijk, er gebeuren enorm veel ongelukken. Nog dit jaar wordt een uitgewerkt voorstel besproken.