Glasvezel in buitengebied

De coöperatie Midden-Brabant Glas timmert hard aan de weg om glasvezel te kunnen gaan aanleggen in het buitengebied van onze gemeente. In deze overkoepelende organisatie neemt onder andere de lokale coöperatie Gilze En Rijen Glas u.a. deel. Wel is men nog op zoek naar leden en kapitaal om daadwerkelijk met de aanleg van glasvezel te kunnen beginnen. Enkele inwoners van het buitengebied hebben de VVD Gilze en Rijen benadert om te kijken of de gemeente kan helpen om dit doel te bereiken. Fractievoorzitter Hans Rutten: “Goed en snel internet is tegenwoordig een basisvoorziening. Het is dan ook belangrijk dat ook inwoners van het buitengebied hier gebruik van kunnen maken.”

Omdat het een particulier initiatief is, zijn de mogelijkheden voor de gemeente helaas beperkt. Fractievoorzitter Hans Rutten daarover: “Het is natuurlijk fantastisch dat zoveel inwoners zelf het initiatief nemen om zo’n belangrijke nutsvoorziening te realiseren.” Helaas zijn de mogelijkheden voor de gemeente door wet en regelgeving beperkt. Er zijn immers ook commerciële partijen die glasvezelverbindingen aanleggen en daarom met argusogen meekijken met wat er in ons buitengebied gebeurt. Wel gaf de wethouder aan om altijd open te staan voor een gesprek.

Als VVD blijven we dit dossier uiteraard aandachtig volgen. De snelste manier naar glasvezel in het buitengebied is toch meer leden en meer ingebracht kapitaal voor de lokale coöperatie. Kijk daarvoor op de website van Midden-Brabant Glas