Geen duidelijkheid over tekort van honderdduizenden euro’s afvalinzameling

Begin december zijn de laatste inwoners van Rijen overgegaan naar het nieuwe systeem van ondergronds inzamelen van restafval. Omdat daarmee de invoering van het nieuwe systeem in onze vier dorpen grotendeels afgerond was, vragen wij ons af of het college binnen de geraamde kosten gebleven is. Deze vraag werd in de raad van 17 december echter niet beantwoord. Daarop heeft de VVD Gilze en Rijen schriftelijke vragen gesteld. Vorige week kregen we de ‘beantwoording’ van het college, maar ook toen werden deze vragen weer niet concrete beantwoord.

VVD-raadslid Hans Rutten is bezorgd door het uitblijven van concrete antwoorden: “Wethouder Zwarts kan nu al twee maanden achter elkaar geen antwoord geven op de vraag hoeveel de invoering van het nieuwe afvalsysteem gekost heeft. Die kosten moeten gewoon heel snel openbaar worden. Daar hebben de inwoners van onze gemeente recht op. Als een wethouder zoveel moeite doet om de vragen niet te beantwoorden, dan maken wij ons er steeds meer zorgen over dat de kosten gruwelijk uit de hand gelopen zijn.”

Zorgen niet onterecht

Dat deze zorgen van de VVD Gilze en Rijen niet onterecht zijn, licht Hans Rutten graag toe: “Medio november wilde de wethouder ineens achter gesloten deuren met alle fracties spreken. Toen gaf ze aan dat het budget wellicht met vele honderdduizenden euro’s overschreden was. Maar het college heeft hierover geen geheimhouding opgelegd aan de raad. Dus als er inderdaad zo’n grote overschrijding is, dan moet het college dit ook openbaar maken. Het college lijkt de beantwoording zo lang mogelijk uit te willen stellen omdat het politiek niet uitkomt. Maar de inwoners van onze vier dorpen hebben het recht om te weten hoe het zit. Als de kosten namelijk zo gruwelijk uit de klauwen gelopen zijn, dan moet binnenkort de afvalstoffenheffing voor alle inwoners van onze vier dorpen omhoog. En dat was een van de redenen waarom we als VVD dit systeem absoluut niet wilden.”